Editorial

Un pas endavant de Puig

La sortida a borsa pretén garantir un creixement viable i fer possible mantenir el seu caràcter familiar

2
Es llegeix en minuts
Un pas endavant de Puig

David Zorrakino - Europa Press - Archivo

Puig, el grup de cosmètica, bellesa i moda creat el 1914 i gestionat per la tercera generació de la família fundadora, va anunciar ahir formalment la seva pròxima sortida en borsa, que feia mesos que s’estava anticipant. L’objectiu marcat és captar 2.500 milions d’euros, la meitat en forma d’ampliació de capital i l’altra meitat mitjançant la venda d’accions propietat fins ara de les quatre branques familiars que es repartien la totalitat de les participacions en el grup empresarial.

Al llarg de tota la seva llarga història, i especialment en els últims anys, Puig ha crescut fins a convertir-se en el paraigua d’acreditades marques com Rabanne, Carolina Herrera, Jean Paul Gaultier, Nina Ricci, Carlotte Tilbury, Byredo, Loto del Sur, Kama Ayurveda i Dr. Barbara Sturm. L’adquisició de la primera, ja als anys 60, va marcar precisament l’inici de la internacionalització, que ha prosseguit per les vies de la diversificació a partir del negoci original de la perfumeria i el posicionament en el rendible mercat del luxe. Tot això ho ha fet amb un nivell d’endeutament perfectament raonable en relació amb una facturació i resultats que no han deixat de créixer, amb l’única excepció de l’exercici plenament pandèmic, i que el 2023 van assolir un volum de negoci de 4.300 milions d’euros (un 19% més que l’any anterior) i uns beneficis nets de 465 milions d’euros (un 16% més). A part del seu creixement, Puig ha sigut un exemple d’èxit també des del punt de la governança, amb un repartiment harmònic de funcions entre representants de les diferents branques familiars i uns primers passos en la via de desvincular progressivament la gestió professional de l’empresa de la propietat familiar.

Però Puig es mou en un mercat internacional en el qual diversos gegants continuen afegint marques prèmium en conglomerats amb un valor borsari d’un ordre de magnitud superior, com els 420.000 milions de Louis Vuitton Moët Hennessy, els 200.000 de L’Oréal o els 75.000 de Richemont. Es troba en un moment en què ha de continuar estant en condicions d’aprofitar oportunitats d’inversió, evitant haver de recórrer a un endeutament excessiu i fins i tot reduint-lo. I alhora, encara sense precipitacions la transició cap a una quarta generació de descendents del fundador, una fase que no poques empreses familiars tenen dificultats per gestionar.

La sortida a borsa dissenyada pels gestors de Puig, que els podria situar amb un valor en borsa de 10.000 milions d’euros i a la lliga de l’Ibex 35, té els elements per garantir complir tots aquests objectius. Mantenir el control de la companyia en mans de la família fundadora, dificultar operacions de compra hostils i seguir al seu camí de creixement sostenible, que es va simbolitzar fa uns dies amb la presentació dels resultats positius del 2023 i la inauguració de la segona de les seves torres corporatives al districte de negocis de l’Hospitalet. I alhora, amb l’exercici de transparència i simplificació de les participacions familiars que suposa la sortida a borsa, brinda l’oportunitat d’evitar alguns dels errors que han fet que altres empreses locals amb perspectives de negoci positives, per la via d’un palanquejament inassumible o estructures de propietat opaques hagin caigut sota interessos aliens o hagin d’enfrontar-se a serioses dificultats.