La fórmula 1, una tradició històrica
Barcelona rugirà aquest dimecres amb una exhibició de fórmula 1 que convertirà els carrers del centre en un circuit urbà. L’esdeveniment ha enutjat als haters habituals, que ja van protestar contra la desfilada de Louis Vuitton al parc Güell. Ara, més d’un centenar d’entitats aniran en contra de l’exhibició, tot i que només mitja dotzena són rellevants. En la resta abunden plataformes anònimes i gairebé unipersonals que, en un atreviment sense precedents, diuen representar el sentir dels barcelonins contraris a l’ocupació de l’espai públic en benefici dels turistes.
N’hi hauria prou amb una mica de sentit comú perquè aquestes entitats reconeguessin que l’exhibició té caràcter extraordinari i només està prevista un cop. La mostra se celebra en el marc d’un Gran Premi d’Espanya que vol anar més enllà de Montmeló i fer-se molt present a la ciutat. Organitzar l’espectacle no ha de ser obstacle perquè la capital catalana mantingui els plans vigents per pacificar el trànsit, rebaixar les emissions de diòxid de carboni i reduir la contaminació acústica.
Notícies relacionadesPerò és que, a més, l’esdeveniment entronca amb una tradició, la del motor, molt arrelada a Barcelona. S’ha de recordar que la primera carrera de motos, cotxes i bicis de la península Ibèrica es va celebrar el 10 de desembre de 1899 a Barcelona, on també va néixer el primer club per promoure aquest esport (el Reial Moto Club de Catalunya) i on el 1951 es va organitzar el primer Gran Premi d’Espanya de F1, al circuit urbà de Pedralbes.
L’excel·lència que Barcelona va demostrar en l’organització dels Jocs Olímpics ha d’inspirar avui esdeveniments com la Copa Amèrica i la F1 que, malgrat ser molt diferents dels de 1992, mantenen la capital catalana en el mapa dels grans esdeveniments esportius. Els barcelonins se n’han d’enorgullir, sense perjudici que sigui necessària una reflexió sobre la sostenibilitat del turisme i sobre la millor redistribució de la riquesa que genera.