Diversitat

¿Qui decideix què és ‘normal’?

És impossible no tenir prejudicis: carreguem amb els nostres valors i la nostra ideologia com carreguem amb un rostre

3
Es llegeix en minuts
¿Qui decideix què és ‘normal’?

Ángeles González-Sinde

Estiu per fi. La que pot reprèn aquest exercici saníssim que és la platja. Sorra, sol, oligoelements, iode, però encara és més curatiu entendre d’una ullada aquest concepte difús de la diversitat. Gairebé despullats, fent-hi tots el mateix, tombar-nos, jugar a la riba, banyar-nos, mirar a l’horitzó, som però tan diferents. Uns alts, altres baixos, uns de rabassuts, altres ossats, unes camacurtes, altres llargs de braços, una amb crossa, una altra amb síndrome de Down, una en cadira de rodes, el nadó en cotxet, rossos, morenes, cabells blancs, tinys, calbs, peluts, musculats, arrugats... No hi ha cos humà que no sigui una divergència. La platja t’ensenya que el cànon és una simplicitat insostenible. A la platja hi ha de tot. És la realitat més real. I com més popular i més gentada, millor: del nord, del sud, locals, forasters, blancs com la llet, negres com el cafè i tots els tons intermedis. Conviuen entre les onades nens que tenen mares que fan topless, nens que tenen mares que porten mocador i van amb màniga llarga, nens d’ancestres llatins, afrodescendents o magribins, però nascuts aquí, nens rossos o pèl-rojos com vikings. Mentrestant, al passeig s’hi esperen pacients els venedors subsaharians i als comerços i terrasses hi atén un personal variat, perquè als llocs d’estiueig els nadius són minoria.

Parlar de diversitat et travessa el cos. És el primer que es posa en joc. De la mateixa manera que dones trans i homes trans ens donen a la resta l’oportunitat de parlar de sexualitat i gènere i debatre categories artificials, qualsevol platja qualsevol dia ens pregunta: ¿qui decideix quins cossos són desitjables?; ¿qui decideix què és normal? Consumim cossos a la publicitat o a les xarxes i acabem per voler que el nostre també sigui objecte de consum. En aquest judici a nosaltres mateixos i a l’altre hi entren en joc els biaixos inconscients, apresos de l’imaginari col·lectiu i de l’individual: els nostres prejudicis.

Ficcions

Notícies relacionades

Diuen els estudis que aquests estereotips gravats a foc, inèrcies conscients o inconscients mitjançant les quals definim els altres, són fruit en un 15% del que hem viscut i en un 85% del que hem vist o llegit. És a dir, discriminem o invisibilitzem fent veure que l’altre no existeix per la informació a què estem exposats. No parlo de cròniques periodístiques, sinó de les ficcions. El que creiem que sabem es referma o es qüestiona segons les pel·lícules i sèries que mirem. Uns exemples: si una sèrie diu que ser dona trans és ser marginal i portar una vida difícil i conflictiva, ens quedarem amb això; si la ficció diu que ser dona trans és ser empleada de banca i portar una vida ordenada i rutinària, també; si la ficció només pinta colombians narcotraficants i no colombianes metges o advocades, desapareixeran del nostre paisatge mental i, quan ens en trobem una, desconfiarem; si la ficció col·loca en el mateix pla que a la resta personatges amb diversitat física o cognitiva, els integrarem amb naturalitat en la nostra visió del món i formaran part de les nostres expectatives del que trobarem al sortir de casa.

Per això l’Acadèmia de Cine organitza cada any a València un campus de diversitat. Aquest any era perquè els guionistes reflexionéssim sobre com prolonguem prejudicis que danyen vides reals. Els nostres docents, Efraín Rodríguez, Salima Jirari, Anna Marchessi i Emilio Papamija, ens van convidar a repensar adjectius i atributs que salten a la nostra imaginació quan sentim paraules com migrant, menor no acompanyat, lesbiana, invident... Van insistir que les úniques estratègies de reequilibri passen per personar-se, és a dir, començar per confessar qui ets, com ets, amb qui treballes, a qui inclous o exclous. És impossible no tenir prejudicis. Cada un carreguem amb els nostres valors i la nostra ideologia com carreguem amb un rostre; no serveix enganyar-se pensant que som equànimes. Per això, personar-se resulta violent perquè podem sentir-nos jutjats, observats, inadequats, amenaçats, culpables de blanquitud, de privilegi, de colonialisme, de sexisme, de capacitisme... Mals tots que es curen si t’ho proposes. Però fonamentalment vam aprendre que, com a la vida, hi ha personatges que acaparen el discurs i figurants que ni obren la boca, encara que tinguin idees, experiències, opinions que ens quedem sense saber. Històries per explicar riques, sorprenents, emocionants, mai vistes, amb potencial de commoure petits i grans si només canviem la mirada sobre aquesta platja en què deambulem i que no és altra cosa que el món, estiguem en ple mes de l’orgull o en el moment més cru del cru hivern.