Mobilitat urbana

Els no llocs de les ciutats

La guerra contra la contaminació i la congestió de trànsit es lliura a partir dels senyals a l’asfalt

La ciutat projecta no llocs com els carrils bici buits de l’àrea metropolitana quan els veïns demanem que hi hagi un millor transport públic

3
Es llegeix en minuts
Els no llocs de les ciutats

Suposo que arribarà el dia en què els carrils per a bicicleta que han instal·lat a l’àrea metropolitana, en entorns com el Gornal i el polígon Pedrosa de l’Hospitalet de Llobregat, seran freqüentats. Ja han passat uns mesos des que van pintar els senyals a l’asfalt i van instal·lar barreres per protegir el seu estatus davant els cotxes, camions i autobusos que circulen pels carrils contigus. Algun ciclista o usuari de patinet elèctric roda ocasionalment per la zona, rareses en el paisatge. Als bars del lloc es va debatre molt sobre aquests carrils bici que van treure espai d’aparcament al carrer. Els veïns van arribar a tallar la Gran Via en diverses protestes. Ja no hi ha queixes i els carrils bici deserts dibuixen un no lloc més dels que les ciutats atresoren com un signe d’identitat.

Que les ciutats, les urbs, tinguin un parentiu etimològic amb la urbanitat i l’educació té molt a veure amb això de crear regles i adaptar-s’hi, tot i que sigui de mala gana. Un munt de persones compartint un espai ha de regir-se per normes i el bon hàbit ha d’imposar-se, tot i que incomodi: hem de reduir l’ús del cotxe per contaminar menys, hem d’impulsar l’ús d’altres formes de transport més sanes i sostenibles. Hi ha un pla superior que apunta que les futures generacions aniran amb bicicleta a tot arreu, i al meu barri ja no hi haurà tallers de cotxe i de pneumàtics. El dia de demà fa dies que va començar al meu barri: un dels locals que fa temps que està tancat a prop de casa meva sembla que vol obrir un negoci. De vegades aixeca la persiana a mitges i es veu cert tragí. L’altre dia em va semblar que darrere de la porta vidrada s’amuntegaven bicicletes. La botiga de joguines històrica que va tancar uns metres més enllà també ha donat pas a un local de lloguer de patinets elèctrics. El carril bici que van pintar fa anys davant el meu balcó està molt més freqüentat que el del Gornal, tot i que són grups de turistes en bicicletes del mateix color els que el recorren diàriament.

Torno a la idea dels no llocs amb freqüència al pensar en aquests senyals al terra que delimiten espais que com a vianant no puc envair, perquè no és el meu carril de circulació i puc ser alhora atropellada si em despisto. Són territoris moltes vegades buits, però que imposen la seva exclusivitat, igual que la que disfruten els cotxes i altres vehicles a motor. ¿I què dir de les voreres on s’han intentat esborrar antics carrils bici que encara s’utilitzen? Aquests no llocs són els més inquietants de tots, com rastres fantasmes de passejos que mai recuperarem els ciutadans corrents, que trepitgem amb cert neguit, encara lluny de la certesa del territori recuperat.

Notícies relacionades

No tots els no llocs són de confrontació, divisius. Els nous espais verds que vol desplegar l’Ajuntament de Barcelona són una promesa il·lusionant, els nous límits no separaran la ciutadania segons la seva manera de moure’s. Seran espais comuns que acolliran la vegetació en les variades formes que determini el terreny en si, ja sigui una paret mitgera o un interior d’illa de cases. Els nous eixos verds pretenen acostar la naturalesa als veïns, estendre els refugis climàtics que tant necessitem.

Sobre el mapa són un horitzó de possibilitats molt més factible que els quilòmetres de carril bici que fan ziga-zagues pels carrers de la ciutat i la seva àrea metropolitana i que, tret d’hores punta de circulació, sumen ben poc al confort i poca palanca poden fer per al canvi d’hàbits. La aposta seriosa per la descongestió i el medi ambient hauria de ser més transport públic i autobusos, metros i tramvies, el no lloc per excel·lència de les persones en trànsit.