La Copa de Barcelona
Fa només un parell d’anys que la combinació d’iniciativa privada i compromís de les diverses administracions va aconseguir que la Copa Amèrica de vela recalés el 2024 a Barcelona. El balanç del fet des d’aleshores no pot ser més positiu. A més d’aconseguir mantenir aquest esperit de col·laboració en un context que no era el més propici, els preparatius per a la cita s’han desenvolupat d’acord amb la previsió, amb puntualitat, mobilitzant el màxim nombre de voluntaris per col·laborar en la cita en el recorregut d’aquesta històrica competició i congregant patrocinis i inversions privats i públics per a un projecte que va més enllà del que passarà durant els 39 dies de regates i els dos mesos d’activitats que hi estan associats.
En lloc de projectes sobredimensionats i inversions difícils de rendibilitzar, Barcelona, que ja comptava amb un front marítim i unes instal·lacions de vela esportiva remodelats íntegrament per als Jocs Olímpics de 1992, ha optat per fer una inversió de futur que la ciutat rendibilitzarà. Ha convertit la Copa Amèrica en el catalitzador d’una renovada aposta per l’economia blava. I 32 anys després ha fet una revisió a fons d’aquella transformació urbana, ha revitalitzat espais que havien caigut en decadència o desús, ha afegit noves ofertes econòmiques, esportives i d’oci i restauració i ha accelerat reformes de les instal·lacions portuàries que havien quedat pendents de modernitzar-se des d’aleshores. La llista del llegat que heretarà la ciutat és llarga: els magatzems del Moll Oriental, les noves terminals de passatgers i creuers, el Moll de Pescadors, el nou balcó gastronòmic del Port Olímpic, la nova escullera i el seu mirador, el Beach Club a la Barceloneta o el Time Out Market al Maremagnum, l’encaix de la Rambla amb el port, la candidatura a un centre internacional de desenvolupament i innovació de l’economia blava de la Unesco, l’impuls per popularitzar la vela com a esport escolar...
Avui, però, els primers velers salparan per disputar la regata prèvia i començarà la competició. L’espectacle esportiu està assegurat, i l’atenció dels milions d’aficionats que a cada Copa Amèrica segueixen arreu del món les seves imatges, també. No té preu que a totes les seves pantalles aparegui durant els seus mesos una visió de Barcelona que no té a veure res amb la d’hostilitat cap al turisme que ha circulat en els mitjans internacionals en les últimes setmanes.
Però la ciutat no és, o no hauria de ser si tot funciona com està previst, només un escenari per a un espectacle televisat. S’han posat els mitjans perquè els turistes i els residents, i no només els aficionats a la nàutica, puguin participar-hi en viu, a través de les fan zones que oferiran els recursos necessaris per entendre en directe la complexitat de les regates i es convertiran en espais d’oci 10 hores al dia. En els pròxims dies també es posarà a prova el sistema operatiu de trànsit i transport públic, amb un dispositiu de park & ride a la Fira i l’àrea del Fòrum que hauria de servir de prova pilot per a moltes altres circumstàncies.
Barcelona tindrà molts motius per girar de nou la mirada cap al mar, en els pròxims mesos i en el futur.