Res és el que sembla

¿Què està passant amb el cotxe elèctric?

1
Es llegeix en minuts
¿Què està passant amb el cotxe elèctric?

Ford, Volkswagen i, ara, Volvo. Assistim a un lent degoteig de modificacions en el calendari d’electrificació de les principals marques automobilístiques, especialment de les que estaven liderant el procés. Els idil·lis de la UE amb el calendari definitiu de prohibició dels motors de combustió estan en la base dels dubtes. I la batalla amb la Xina pels aranzels explica la sonoritat d’aquests anuncis, just quan arrenca la nova comissió d’Ursula von der Leyen i coincidint amb el viatge a la Xina, per exemple, de Pedro Sánchez. Estem parlant d’inversions milionàries a llarg termini en què les companyies no poden assumir un nou risc com és el de la inseguretat jurídica perquè un pot tenir problemes. El tema no és menor perquè l’automòbil és la principal indústria de la UE, si considerem el turisme un servei, i el que no es poden permetre les marques és que la transició al vehicle elèctric els faci perdre competitivitat. I, a més, és possiblement l’assumpte més visible i que més impacta en la vida quotidiana dels ciutadans de la transició ecològica.

Els recels són lògics. En tota transició hi ha moments de titubeig, recordem el 23F en el cas de la democràcia espanyola. El món de la combustió compta amb potents recursos econòmics per vociferar, pressionar i fins i tot confondre. Posar l’electrificació en l’epicentre de la guerra comercial amb la Xina és audaç. Revelar que en les ajudes a la transició del cotxe elèctric hi ha alguna cosa de proteccionisme, també. Però el més punyent és que les primeres causes que esgrimeixen les marques per frenar són la lentitud en el desplegament de la infraestructura de recàrrega i els titubejos en els estímuls fiscals. I aquí els responsables són els governs nacionals i locals, sobre els quals els ciutadans tenim capacitat d’influència directa. Així que en lloc d’intentar tombar al capitalisme des de l’ecologia, l’activisme s’hauria de manifestar demanant més punts de recàrrega.