El cotxe, el malvolgut a Barcelona
Barcelona accentua la seva desafecció cap al cotxe. La meitat de les persones empadronades a la ciutat ja no disposa de vehicle propi, segons mostra l’última enquesta municipal, xifra que es manté a la baixa des de fa anys. Lluny queda ja la penetració de l’automòbil que hi havia l’any 2000, quan set de cada deu barcelonins no podien viure sense ell. Avui només el 20% dels desplaçaments de la ciutat es fa amb vehicle privat. La mobilitat és sostenible (a peu, en transport públic o en bicicleta i patinet) o no és, en una Barcelona que, fins i tot afligida de contaminació, té la millor qualitat de l’aire dels últims 25 anys.
La reducció de la mobilitat privada hauria de ser lloada per tots els gremis del ram (vianants, automobilistes, motoristes, taxistes, ciclistes i conductors de patinets). Sobretot, perquè es produeix malgrat que el transport públic encara ha d’avançar en la seva millora i modernització, tant als vehicles com a la xarxa. L’ús d’aquestes infraestructures per part dels barcelonins creix any rere any –amb el metro en màxims històrics de validacions–, però les inversions en la seva actualització no augmenten al mateix ritme.
Notícies relacionadesEn aquest context, és clau accelerar i completar les ampliacions compromeses pendents, com l’L9 del metro, malgrat el malson ciutadà que suposa tota obra i interrupció del servei. També urgeix acabar amb vuit anys de retards i culminar la posada en marxa de la T-Mobilitat, amb la integració tarifària i el cobrament en funció de l’ús i la distància.
Completar el gran intercanviador de la ciutat –la Sagrera– i transformar l’estació de Sants és igual d’imprescindible, com també ho és avançar amb el tramvia per la Diagonal, accelerar la velocitat mitjana dels autobusos urbans i millorar el servei de Rodalies, el mitjà de transport més mal valorat a la ciutat i el seu entorn i el traspàs del qual haurà de gestionar el Govern de Salvador Illa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.