Descentralització

Com que Tàrrega no serà la capital catalana...

Si fóssim a la Xina o en un estat nord-americà, poblacions com Manresa o Vic serien districtes de la Gran Barcelona més ben connectats

2
Es llegeix en minuts
Un tren de Rodalies Renfe averiado entre Manlleu y Ripoll.

Un tren de Rodalies Renfe averiado entre Manlleu y Ripoll. / Zowy Voeten

Si Catalunya fos un Estat independent seria uns dels països més centralitzats del planeta. Justificació suficient per desenvolupar al més aviat possible polítiques que impulsin la diversificació econòmica, propugnin un equilibri territorial més gran i creïn un sistema de repartiment del pressupost autonòmic per comarques més just. Una tasca en la qual hi hauria d’haver un consens entre partits, ja que no es tracta d’ideologies ni d’identitats, sinó de sentit comú i anàlisi demogràfica bàsica.

Una bona idea, tot i que arribem tard, hauria sigut desplaçar la capital administrativa de Catalunya fora de Barcelona –¿com ara Tàrrega, per exemple?–, tal com passa en la majoria dels grans països federals, on la ciutat més important no és mai la capital administrativa (Berna, Canberra, Ottawa, Washington, Brasília...), per no parlar d’Albany (Nova York), Sacramento (Califòrnia) o Peoria (Illinois). Per a Espanya, tampoc arribarem a temps, encara mantinc l’aposta que la capital hauria d’haver sigut Albacete (idea original de l’empresari Juan Echevarría), Conca, Palència o Ciudad Real.

Les xifres: dels vuit milions d’habitants que resideixen oficialment a Catalunya, 3,3 milions –un 41%– són a l’anomenada àrea metropolitana de Barcelona. Entre cinc comarques –el Barcelonès, el Baix Llobregat, el Maresme i els dos Vallès– sumen cinc milions d’habitants, un 62,5%. A 100 quilòmetres de radi des de la plaça de Catalunya s’agrupa el 80% de la població. Aquest és el percentatge de PIB que es genera als municipis litorals i la Gran Barcelona. Si Catalunya fos una regió de la Xina o un estat nord-americà, Manresa i Vic serien districtes de la capital. Sant Fruitós de Bages i Sant Julià de Vilatorta competirien amb Matadepera per ser els municipis més sol·licitats i rics del territori. Els nostres White Plains, per esmentar un dels municipis glamurosos, a una hora del centre de Manhattan, on resideixen banquers de bonus multimilionari.

Notícies relacionades

L’alcalde de la capital del Bages, Marc Aloy (ERC), comenta que si hi hagués un tren que trigués mitja hora entre Barcelona i Manresa (caldria afegir el mateix per a la capital d’Osona), n’hi hauria prou per millorar les perspectives de la Catalunya Central, que té totes les virtuts per ser el primer centre logístic català.

La primera i millor inversió per equilibrar territoris ha sigut sempre en infraestructures i transport públic. Amb el col·lapse creixent a les entrades de les grans ciutats, el tren ha de ser el primer objectiu. El preu de l’habitatge a les poblacions importants de les comarques centrals catalanes és menys de la meitat que al centre de Barcelona. ¿Què passaria si es trigués només mitja hora a arribar amb tren regional/rodalies a Sants o plaça de Catalunya des de llocs on avui es triga més d’una hora.