El Miquel Barceló del Barça

2
Es llegeix en minuts
El Miquel Barceló del Barça

Un dels episodis més divertits de les històries sobre els cartells commemoratius del Barça el protagonitza Antoni Tàpies, l’autor de la peça del centenari. En el seu cartell hi ha un compendi de molta de la simbologia del pintor: una B enorme, la utilització d’una grafia singular que forma part del conjunt, els colors del club comprimits i quatre barres com unes fletxes que ens parlen de la senyera i del compromís del club "com a reducte de catalanisme", com va declarar ell mateix. I també hi ha una bota amb una X al mig. "Aquesta creu", va afegir Tàpies, "és el símbol de l’oposició del contrari; per un costat, hi ha la bota com a emblema de la lluita i, per un altre, la creu, que representa el joc del contrari, les coses oposades". Els crítics també van opinar i van considerar, com Daniel Giralt-Miracle, que la bota i la creu, "simbolitzaven l’essència". Poc després, Tàpies va confessar la veritat. No sabia com era una bota de futbolista i en va demanar una perquè, realista com era, volia tenir una idea clara del calçat. "Vaig descobrir que la bota tenia una X, un dels meus símbols preferits, i la vaig pintar". Si en lloc de posar-li al davant una bota de la marca Munich n’hi haguessin ensenyat una d’Adidas, posem per cas, tota la simbologia s’hauria girat com un mitjó.

És el perill que tenen els artistes quan expliquen la seva obra. O quan els altres mirem de fer-ho. A vegades, sobrepassem les expectatives i convertim l’art en una explicació raonada que va contra l’essència mateixa de l’obra. Això ha passat, al meu entendre, amb el cartell de Miquel Barceló, el del futbolista que és tots els futbolistes, aquest "jugador fet de molts jugadors, però també de molts animals marins i terrestres, de moltes plantes, de minerals, de cavalls, d’animals mitològics, d’elefants, de canguros, de taurons". A mi, l’obra de Barceló em sembla apoteòsica i esclatant, i estic d’acord amb el que diu Joan Burdeus: "Va a la recerca de formes alternatives que posen en suspensió el guió establert". Sobretot el Barceló terrestre, el de la lluita amb i contra el fang, el dels cops de puny a la matèria informe. Aquest Barceló del Barça no m’agrada tant, però això no vol dir res. Em fa pensar en un gólem jueu o en un zombi acabat de sortir de la tomba, amb tot de cucs que malden per abandonar el cos putrefacte. Això va a gustos. Tampoc no m’agrada el lateral esquerre de la capella de la catedral de Palma – massa ensucrat, per mi –, i, en canvi, el frontal, l’altar, em sembla una meravella. El mateix Burdeus diu que "aquest home de traç gamberro" és un crit de les "forces crues i atàviques" en contra de la racionalitat i dels algoritmes. Cadascú hi diu la seva. N’hi ha que hi veuen un farsant de la postmodernitat i n’hi ha que hi veuen el geni que relliga la tradició pictòrica catalana. La millor aportació de totes, però, és la del poeta Sebastià Alzamora. Ell, que sap com són els de Felanitx (expansius, bromistes, aventurers) afirma que "els futbolers no veuen que Barceló es collona d’ells". Potser és això, simplement això.