2
Es llegeix en minuts
Ampliar el tramvia, repte desbloquejat

Ampliar el tramvia, repte desbloquejat

El transport públic és, sens dubte, l’eix principal de la mobilitat urbana sostenible. És inclusiu, rendible i, en tant que eficient en termes d’energia, ens ajuda a dibuixar un futur millor. Però la transformació silenciosa de les ciutats, el compromís amb la salut del ciutadans i la resposta al canvi climàtic ha de combinar diverses formes de mobilitat, que donin resposta a cada una de les necessitats: la transformació dels carrers per afavorir els vianants i l’ús de la bicicleta, la incorporació de vehicles elèctrics en diversos formats, línies fiables i segures de metro, bus i Rodalies que s’adaptin a la canviant distribució de nuclis d’activitat econòmica i residencials i, a més, el retorn del vell i renovat tramvia. Barcelona està d’enhorabona.

Aquest diumenge es posa en marxa un nou tram. Serà la línia T4 del Trambesòs. Des de l’estació de Sant Adrià travessarà la nova plaça de les Glòries per arribar fins a l’encreuament de la Diagonal amb Girona, amb tres noves parades. Amb aquesta prolongació s’espera dissuadir la circulació per Barcelona d’uns 2.000 vehicles. La previsió de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) és que hi hagi 24.000 viatgers que s’afegeixin al flamant recorregut.

El retorn de la inversió feta només tindrà tot el potencial quan s’arribi a la fase 2 de la connexió de les xarxes de tramvia del Besòs i del Baix Llobregat entre Francesc Macià i Girona, que multiplicarà l’oferta d’itineraris i connexions que obrirà el tramvia als usuaris que viuen als dos extrems de les línies. Aleshores, s’espera que seran 12.500 els vehicles privats que deixaran de circular per l’avinguda i es calcula que hi haurà 220.000 validacions diàries. Les obres, a més, faran possible rematar l’ampliació del col·lector d’aigua sota l’avinguda, cosa que permetrà absorbir la màxima quantitat d’aigua en el mínim temps possible, fet que reduirà el risc d’inundació.

L’ús ciutadà confirma l’aposta pel retorn de la xarxa tramviària de Barcelona. No només va batre el seu rècord de validacions el 2023, sinó que, segons l’enquesta de mobilitat elaborada per l’Institut Metròpoli, és el transport públic més ben valorat pels ciutadans. Ja no té cap sentit, si n’ha tingut mai, la contundència de les conteses polítiques que van suscitar els projectes perquè el tramvia travessés l’Eixample. Aquesta vegada no sembla que tornin a bloquejar la màxima celeritat possible a la rematada del projecte.

Quan s’acabi la fase 2 i s’hi hagin units els dos ramals del Tram, seran nou els municipis metropolitans enllaçats pel tramvia, així que els interessos que cal valorar no són només els dels veïns del tronc central de la Diagonal. Tot i que la revitalització del comerç no és una part menor dels beneficis, una vegada posat en marxa el servei. Les repercussions en la mobilitat i l’impacte que tenen en altres camps com l’econòmic, el laboral, l’urbanístic, el residencial i el cultural seran d’especial importància. Un pas imprescindible per a la carcassa de la Gran Barcelona. El tramvia és molt més que una moda: és un mitjà fiable, ràpid, còmode, accessible i respectuós amb el medi ambient.