Àgora
Tendències del Black Friday
L’omnicanalitat i la personalització són claus en aquesta campanya
El Black Friday s’ha convertit en un dels esdeveniments més esperats de l’any, tant per a consumidors com per a retailers. A mesura que ens acostem al Black Friday 2024, que serà el 29 de novembre, és crucial analitzar les tendències i les millors pràctiques que han sorgit en els últims anys per maximitzar l’èxit d’aquesta jornada, clau per al sector.
En un context en què, segons l’informe EY Future Consumer Index, el consumidor espanyol està preocupat pel cost de vida (55% dels enquestats), l’economia del país (45%) i els conflictes i guerres que ens envolten (41%), i malgrat que la situació financera de les llars millora, amb una renda disponible bruta que creix, la confiança i les decisions de consum estan en pausa, a l’espera de més estabilitat.
En els últims mesos, els consumidors han optat per alternatives més assequibles (productes de la llar o alimentació), cosa que es reflecteix en una clara tendència de marques de distribuïdor a l’alça, i també per reduir la despesa en determinades categories, fonamentalment en roba, calçat i accessoris. En aquest sentit, els consumidors estan gastant menys en categories no essencials i realitzant un consum més conscient, per la qual cosa és fonamental aprofitar aquestes dates comercials per donar un impuls a aquestes categories, ja que pot marcar la diferència del resultat de l’any.
Una de les tendències més destacades per al Black Friday és l’extensió de l’esdeveniment no únicament a un dia, sinó al que es coneix com a Black Week o, fins i tot, en el cas d’alguns retailers, desenvolupant ofertes al llarg de tot aquest mes de novembre. Cada vegada més retailers estan llançant les seves promocions abans per captar l’atenció dels compradors i així aplanar aquest pic de demanda.
Per als consumidors espanyols, la combinació d’ofertes atractives i una excel·lent relació qualitat-preu és essencial. Els retailers que aconsegueixin equilibrar aquests elements estaran més ben posicionats per captar l’atenció dels consumidors i fomentar la lleialtat a llarg termini.
Com hem destacat en altres ocasions, la confiança és un element clau per guanyar la fidelització del consumidor. En el context del Black Friday, els consumidors desconfien en ocasions de les ofertes d’aquesta campanya, per la qual cosa serà fonamental no decebre.
A més, la percepció d’obtenir la millor oferta pot ser determinant en la decisió de compra. Un 16% dels consumidors de moda confia la seva decisió a trobar la millor promoció o descompte abans de realitzar una compra. Les ofertes ben dissenyades no només atrauen nous clients, sinó que poden augmentar la lleialtat dels clients existents.
D’altra banda, l’omnicanalitat continua sent clau en el Black Friday del 2024. La fusió de canals físics i digitals s’enfoca a oferir experiències millorades als consumidors. Els consumidors busquen flexibilitat, cosa que remarca la necessitat que els retailers ofereixin una experiència de compra integrada i coherent a tots els canals. També demanen experiències més completes i per a això s’enforteixen els serveis, impulsats per la gamificació i l’ús estratègic de dades.
Les expectatives dels consumidors sobre la personalització també han augmentat considerablement. Durant el Black Friday 2024, veurem un augment d’experiències personalitzades i rellevants, que aportaran un avantatge competitiu significatiu.
Finalment, la creixent rellevància de les estratègies de sostenibilitat es farà patent durant el Black Friday 2024. Veurem com les marques que aposten per la sostenibilitat aportaran una oferta diferencial. Aquesta tendència reflecteix un canvi en les preferències dels consumidors, que cada vegada més valoren les pràctiques responsables i ètiques.
Notícies relacionadesEn definitiva, el Black Friday continua evolucionant i adaptant-se a les noves demandes dels consumidors. L’omnicanalitat i la personalització es destaquen com a claus per oferir experiències millorades i captar l’atenció. A més, la sostenibilitat s’està convertint en un factor decisiu en les estratègies dels retailers. La clau de l’èxit es troba a entendre aquestes tendències i aplicar les millors pràctiques per oferir una experiència de compra excepcional que permeti guanyar-se la confiança del consumidor.
Macarena Gutiérrez és sòcia responsable de Retail i Consum d’EY-Parthenon
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.