Editorial

Una perillosa escalada en espera de Trump

Occident ha de mesurar les seves forces, però qui no ha deixat d’escalar el conflicte ha sigut Rússia

2
Es llegeix en minuts
Una perillosa escalada en espera de Trump

Redacción

Vladímir Putin i Volodímir Zelenski semblen disposats a escalar la guerra que va provocar la invasió d’Ucraïna per part de Rússia, fa ja més de mil dies, en espera de l’arribada a la Casa Blanca d’un nou i impredictible president que ha promès posar fi al conflicte en 24 hores. L’agreujament de la guerra no ofereix dubtes i ha provocat l’alarma de la comunitat internacional. Amb l’acord de Kim Jong-un, el Kremlin ha reclutat milers de soldats de Corea del Nord que ja han començat a arribar a la regió russa de Kursk ocupada per tropes ucraïneses. Moscou també ha desplegat centenars de míssils Iskander i Kinzhal a prop de la frontera oriental ucraïnesa. Per primera vegada des que va començar la guerra, l’Administració de Biden ha autoritzat Kíiv a llançar míssils ATACMS de llarg abast i fabricació nord-americana contra posicions militars a l’interior de Rússia. El Regne Unit i França han fet el mateix amb míssils que han ajudat a fabricar. Finalment, Biden ha proporcionat a l’Exèrcit ucraïnès mines antipersones d’última generació destinades a frenar l’avanç rus al Donbàs. Per la seva part, l’Exèrcit rus ha llançat un nou míssil supersònic contra la ciutat de Dniéper, i Putin ha anunciat una reforma de la doctrina militar russa que li permetrà utilitzar armes nuclears contra Ucraïna (tot i que aquest país no en tingui) en cas d’"atac massiu".

El brusc canvi d’actitud de l’Administració de Biden, que fins ara s’havia negat a l’ús de míssils de llarg abast, fa que la majoria dels analistes militars pensin en una decisió destinada a proporcionar a Kíiv una posició de força en cas de negociacions afavorides per Donald Trump. Tot i que Zelenski hagi felicitat el republicà per la seva victòria, els ucraïnesos temen un acord precipitat que els obligui a concessions humiliants al Donbàs. Per a això, aspiren a utilitzar com a moneda de canvi les posicions que han conquerit a la província russa de Kursk. Per la seva banda, Putin tem que un acord de pau precipitat no reculli clarament la superioritat que creu tenir, i prossegueix els seus avanços en altres zones del país. Tots dos, Putin i Zelenski, necessiten arribar a la hipotètica taula de negociacions, d’aquí dos mesos, sense perdre posicions i si és possible havent recuperat terreny.

Les guerres que no tenen un vencedor clar acostumen a experimentar aquesta recrudescència a les portes d’eventuals negociacions. En aquest sentit, i des d’una política europea de defensa de la sobirania d’Ucraïna, es poden entendre els esforços de Kíiv per respondre a la recrudescència de l’agressió russa amb mitjans que permetin castigar les bases militars des de les quals Ucraïna està sent bombardejada sense pietat. La condició de Rússia com a potència nuclear no pot ser un xec en blanc per ocupar un país sobirà com Ucraïna, que està en un procés d’acostament a la Unió Europea. Ni poden recaure en aquesta les advertències de no creuar línies vermelles cada vegada que és Putin qui fa un pas en l’escalada del conflicte i la seva internacionalització, com ho és sens dubte implicar contingents militars d’un tercer país o amenaçar, com va fer ahir, d’atacar instal·lacions militars dels països subministradors d’armament a Ucraïna. No obstant, Occident també ha de mesurar les seves forces a favor de l’estabilitat d’un escenari internacional ja per si mateix complex.