Per un turisme sostenible i raonable
Per un turisme sostenible i raonable
Espanya és el segon país més visitat del món, després de França, i aquest any sobrepassarà la xifra de més de 85 milions de turistes que correspon al 2023, un període que va servir per certificar que els efectes de la pandèmia de la covid-19 ja eren passat, definitivament. El 2024, la xifra va en augment i les previsions apunten a gairebé 95 milions de visitants, un 10% més. El turisme, amb un pes en el PIB del 13%, es consolida com un dels principals motors econòmics del país, però té també la seva cara negativa. Més enllà de la percepció a simple vista, hi ha dades que ens parlen del risc que comporten unes xifres que són històriques. La mitjana de turistes estrangers per habitant és de 2 x 1, tot i que en casos com Catalunya (2,5 x 1), les Canàries (6,2 x 1) o les Illes Balears (12,3 x 1), la relació és notablement més alta, amb el que això implica de pressió ambiental, patrimonial i, en conjunt, d’impacte en el benestar dels ciutadans.
En aquest sentit, convé recordar també les campanyes més o menys exitoses, algunes d’aquestes molt intenses i generalitzades, en contra del concepte global de turisme o, com a mínim d’una determinada idea del fenomen, que es tradueixen en postures radicals no exemptes d’una part de raó, però que, alhora, pateixen d’una visió tergiversada i poc racional del que significa el turisme per al país. Des dels fòrums professionals i universitaris, tècnics, experts i responsables han intentat analitzar la situació del sector i les perspectives de futur, en un intent de reconduir la situació des d’una perspectiva sostenible, sense oblidar el pes que el turisme té en el desenvolupament espanyol.
Es tracta de compaginar l’èxit amb la necessitat social de delimitar les conseqüències desagradables (i aquí s’inclou la massificació, l’augment de preus, els apartaments, la precarietat laboral...) i aconseguir una millor convivència entre els diferents actors del procés. L’ús de tecnologies digitals té un especial protagonisme en la canalització del turisme. Com analitza EL PERIÓDICO en el reportatge emmarcat en la iniciativa NODES, existeixen mecanismes d’observació i control que poden ser bàsics en la sostenibilitat, el teló de fons de l’assumpte. Parlem de les anàlisis de tendències i patrons de comportaments a través del Big Data de la millora de les experiències a través de la realitat virtual, de la utilització de la intel·ligència artificial i la robòtica i de la possibilitat de planificació de l’administració davant episodis de massificació.
Una aplicació com la plataforma Smart Steps, per exemple, desenvolupada per Telefónica Tech, permet gestionar un ingent volum de moviments a partir de l’estudi del comportament general, la qual cosa facilita una informació que desemboca en una planificació estratègica, és a dir, en un avenç del que pot passar per, d’aquesta manera, estar alerta i calibrar quin tipus de serveis o accions seran necessaris. Conèixer patrons, segmentar audiències, implica més rigor a l’hora de prendre decisions, amb una optimització dels recursos. No són solucions màgiques, però sí del tot necessàries per afrontar amb més racionalitat un fenomen ingent.