Editorial
Què ens diuen els lectors
Entendre el periodisme amb vocació de servei ciutadà obliga a escoltar i dialogar
En l’era digital, el periodisme responsable i amb vocació de servei ciutadà no pot fer més que accentuar la seva posició com a interlocutor en la conversa social. L’emissió vertical de consignes i discursos dogmàtics, o la pretensió de ser reconegut com l’instrument que dicta l’agenda i els límits d’aquesta conversa, queden ja molt enrere, tot i que en el món digital aquesta aspiració hagi rebrotat en les veus d’influencers predicadors i agitadors diversos. El futur tampoc és convertir-se en un simple penell que giri segons el vent que marquin els trending topics o construir una bombolla que realimenti constantment els prejudicis i les conviccions d’un sector estanc de la nostra societat.
En aquesta conversa estan compromesos els mitjans de Prensa Ibérica: escoltant els interessos, els gustos, les necessitats i les inquietuds de la seva audiència i construint a partir d’aquests un contingut editorial que els ofereixi informació i arguments diversos sobre aquests temes claus, cridi l’atenció sobre els que, a partir de les tendències de fons que detectem, poden ser del seu interès, i plantejant preguntes rellevants allà on no hi hagi respostes clares.
Cada dia processem les dades sobre el comportament de les nostres audiències (quins temes llegeixen, per quins manifesten més interès i atenció, quins els motiven a compartir-los) per afinar les nostres apostes informatives. Si uns i d’altres ens trobem en aquest resultat compartit, el resultat és la creació d’una comunitat. Des de fa tres anys, les analitzem també en el període d’un any, en una anàlisi en profunditat que dona com a fruit l’Estudi de Tendències Informatives que elabora Prensa Ibérica, el 2024 en col·laboració amb la consultora LLYC. Exposar públicament quines són les conclusions d’aquest exercici d’escolta, com fem avui en EL PERIÓDICO, és un exercici de transparència: amb aquest transmetem als nostres lectors què fem, i per què.
A partir de l’anàlisi dels 90.000 continguts informatius elaborats i difosos al llarg d’un any, els lectors consideren que les cinc temàtiques més valuoses han sigut les pensions i la jubilació, la seguretat ciutadana, el turisme, la política catalana i el transport i la mobilitat. Van acompanyades d’altres com l’educació, l’ocupació i la igualtat, o més aviat la inquietud per les desigualtats. I si es disgreguen les dades encara més, subtemàtiques molt valorades han sigut la informació sobre educació secundària i la formació professional, les festes populars, el Barça, les conseqüències de les negociacions de la investidura de Pedro Sánchez, les condicions laborals, el comerç, el sistema de salut públic i els accidents de trànsit.
Ser receptius i reactius davant els resultats d’aquestes anàlisis és una presa de postura editorial. Com ho és acostar el nostre focus als temes locals. Les tendències informatives analitzades mostren que el debat plantejat des d’un punt de vista global, genèric o que respongui a interessos cortesans tendeix més a la polarització que quan la conversa aterra en el concret. En aquest aterratge del global és on és més significativa la receptivitat davant punts de vista diversos i que els fets i la recerca de solucions efectives davant els problemes compartits s’imposin sobre els prejudicis. Una premsa enganxada al terreny és també una aposta per la convivència i contra la polarització.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.