Editorial
Les millores anunciades a Rodalies
Seria injust dir que ens trobem davant un rentat de cara, però són actuacions que ja s’haurien d’haver executat
L’usuari de Rodalies fa molt que té una percepció negativa sobre com funciona aquest servei de Renfe. Està acostumat a suportar retards i afrontar tota mena d’incidències –com el robatori de cable de coure– que acaben fent-lo arribar tard a la feina o obligant-lo a trastocar els seus plans de manera intempestiva. Però resulta que, a més, aquesta mateixa persona encallada a l’andana de qualsevol estació de Catalunya sol rebre molt poca informació del que està passant o la que se li facilita és fragmentària o incompleta, la qual cosa empitjora la seva situació i completa el despropòsit.
Precisament, el de la informació que rep l’usuari de Rodalies és un dels aspectes que el Govern de Salvador Illa es proposa millorar a través del que s’ha batejat com a Pla Endreça –l’han anomenat igual que el programa de millora de l’espai públic de la ciutat de Barcelona–, que compta amb un pressupost de més de 77,5 milions i està previst que s’executi en els dos pròxims anys.
Per poder donar més i millor informació a l’usuari, a més de reforçar la comunicació a través de canals accessibles des del mòbil –missatges de WhatsApp, aplicacions–, s’invertirà en monitors, panells i cartelleria a les estacions. En l’apartat de seguretat, un dels objectius és combatre el robatori de cable de coure, per a la qual cosa es millorarà la protecció de les instal·lacions. Així mateix, hi haurà més vigilants i mossos, es col·locaran més càmeres de seguretat i s’incrementarà la vigilància contra el vandalisme, que es fa amb l’ajuda de drons. El Pla Endreça anunciat pel Govern també inclou actuacions en trens, estacions i vies. Es preveu millorar els passos subterranis i les marquesines en diferents estacions, així com pavimentar andanes, entre altres mesures. A més, es gastarà més en neteja de vagons, estacions i vies.
A ningú li pot semblar malament que s’inverteixi per intentar millorar el servei de Rodalies, i menys que a ningú al seu sofert usuari. Tothom està a favor de disposar d’unes instal·lacions "més ordenades i segures", com s’ha dit. No obstant, cal tenir en compte que els esforços que ara s’anuncien busquen, sobretot, posar remei a carències que fa molt que són evidents. Potser seria injust dir que ens trobem davant un mer rentat de cara, però sí que es tracta, en conjunt, d’actuacions que s’haurien d’haver portat a terme fa temps. Són deures que no es van fer en el seu moment.
Mentrestant, continuem esperant la materialització del traspàs del servei a la Generalitat, acordat per ERC a canvi de la investidura de Pedro Sánchez. L’empresa mixta entre la Generalitat i l’Estat encarregada de gestionar la xarxa ja s’hauria d’haver constituït. El traspàs de la primera línia, l’R1, està en principi previst per a aquest any.
Quan el traspàs sigui realitat, haurà arribat el moment de programar les inversions que requereix Rodalies, més abundants del que preveu el Pla Endreça. No es pot perdre de vista que la xarxa catalana arrossega dècades d’abandonament i infrafinançament. L’usuari es congratularà de les millores ara anunciades, però la seva experiència i la seva percepció de la qualitat del servei no canviaran substancialment fins que es porti a terme la gran transformació pendent de Rodalies.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.