El turisme, un sector que creix i madura
La fira de turisme Fitur obre avui a Madrid en un moment dolç per a aquest sector. L’activitat turística va créixer el 2024 un 6,5%, el doble que el conjunt de l’economia espanyola, i ha sigut la responsable de la quarta part del creixement econòmic del país aquest últim any. Amb dades encara pendents de confirmar per l’Institut Nacional d’Estadística, diverses estimacions (del Ministeri d’Indústria, de CaixaBank Research i del lobby turístic Exceltur) avancen que s’haurà arribat a la xifra rècord històrica de 94 milions de visitants estrangers i que el percentatge del PIB atribuïble al turisme oscil·larà entre el 12,9% i el 13,1% del total, amb expectatives de créixer fins al 13,2% o el 13,5% l’any que ve. I si en alguns moments de l’any algunes destinacions turístiques donaven senyals d’inquietud perquè l’ocupació i l’afluència que experimentaven no acabaven de quadrar amb aquestes dades macro, potser és perquè el turisme nacional, que va optar per un patró de consum més local després de la pandèmia, ha tornat a viatjar travessant les fronteres espanyoles. És un client al qual no es pot renunciar i cap al qual s’orienten bona part de les propostes que les diferents comunitats autònomes i ciutats mostren aquests dies a Fitur, cada vegada amb més destinacions diverses que presenten nous atractius als visitants en una competència que obliga que cap d’elles pugui adormir-se sobre els llorers.
L’experiència de la desaparició brusca de tota activitat turística durant la pandèmia va servir, o hauria d’haver servit, com a vacuna per als discursos turismofòbics més primaris. La capacitat del turisme de crear ocupació tant entre llocs de treball qualificats com no qualificats i de distribuir riquesa pel territori no té reemplaçament, i l’aposta per la reindustrialització o la innovació amb més valor afegit no arriben com a substitut a la dependència d’aquest sector, sinó com a suma en una economia pròspera i diversificada. Alhora, però, en aquests últims anys s’ha consolidat una altra transformació. La consciència que el creixement no pot ser il·limitat ni a qualsevol preu i la necessitat de madurar el model turístic, un procés que inclou des de mobilitzacions que reflecteixen el malestar ciutadà en les destinacions més saturades fins a una reflexió assumida pel mateix sector i que està creant un nou consens sobre com s’ha de gestionar aquesta activitat.
L’estiu passat, el lobby Exceltur va fer públic el manifest Per un turisme amb propòsit, responsable, inclusiu i regeneratiu, en el qual reconeixia que els ciutadans, al mateix temps que són receptors de beneficis locals, reclamen "solucions davant els efectes indesitjats provocats per un creixement de vegades desordenat i mal gestionat amb visió de curt termini", com "la progressiva saturació estacional de determinades destinacions urbanes i vacacionals, la gentrificació que suposa les dificultats d’accés a la vivenda en els centres d’algunes ciutats" i el "deteriorament d’alguns espais naturals per una pressió turística més gran del que seria desitjable". La resposta ha de passar per un model turístic que pugui continuar creant més prosperitat i faci que el seu èxit sigui sostenible, per les vies de la desmassificació, la diversificació i la desestacionalització.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.