Vosaltres no sou els mitjans

La pretensió d’Elon Musk que les xarxes socials assumeixin la funció social de la premsa tradicional no és pròpia d’una societat democràtica

3
Es llegeix en minuts
Vosaltres no sou els mitjans

"Vosaltres sou els mitjans", diu orgullós Elon Musk en molts dels seus tuits. Ho ha escrit, per exemple, a propòsit de la polèmica entorn de la seva peculiar salutació durant la presa de possessió de Donald Trump. "Els mitjans tradicionals són pura propaganda", afegeix Musk, una acusació recurrent des que va comprar Twitter.

És fals el que diu Musk. Vosaltres, els internautes, els tuitaires, els ciutadans que esteu (que estem) a les xarxes socials, no sou els mitjans, no componeu un sistema d’informació en una societat moderna. Anomenem com anomenem el que Musk diu que feu a les xarxes, no és periodisme ni representa el model de premsa lliure que necessita una societat democràtica per informar-se, formar-se i participar de manera responsable en els debats socials.

¿Per què, parafrasejant Musk, vosaltres no sou els mitjans?

Perquè, si parlem de periodisme, el que es fa en xarxes com X és comunicar (que no és el mateix que informar), compartir informacions alienes (normalment de mitjans tradicionals), expressar opinions i, en alguns casos –cada vegada menys–, oferir punts de vista d’experts. En termes periodístics, les xarxes només superen els mitjans en testimonis directes d’esdeveniments, pel motiu obvi que avui a cada mòbil cap una redacció.

Perquè la majoria dels usuaris de les xarxes no tenen accés a les fonts d’informació ni capacitat per tractar-les i analitzar-les. Els que informen en xarxes solen ser mitjans i periodistes.

Perquè aquest "vosaltres" de Musk no té responsabilitat editorial sobre el que publica. Tampoc la tenen Musk o Mark Zuckerberg, propietaris de les plataformes, el model de negoci del qual es basa en l’economia de l’atenció. És a dir, que mirem la pantalla del mòbil el major temps possible, sense que importi per què.

Perquè a les xarxes "vosaltres" esteu envoltats de bots que us fan creure que són persones, però que en realitat són armes de manipulació massiva programades per practicar un dels encanteris més vells del món: dir-li a cada persona el que vol sentir. Aquest encanteri es diu "bombolla de filtres", i els aprenents de bruixot el construeixen amb algoritmes.

Perquè molts de "vosaltres" participeu en la conversa des de l’anonimat, i un libel anònim mai va ser ni serà informació.

Perquè una opinió no és una línia editorial. La línia editorial d’un mitjà és el conjunt de principis, valors, criteris i postures ideològiques o polítiques que orienten el periodisme. És, per tant, una mirada a la realitat. El dret a l’opinió en xarxes s’ha convertit en el dret als mateixos fets.

Perquè la majoria ha demostrat, a base de clics, que en xarxes es prefereix el hate, els flasques, els gatets i els mems que l’avorrida informació.

Perquè "vosaltres" no sou lliures en un entorn dominat per algoritmes que esbiaixen el que llegiu (entre altres coses, tots els tuits de Musk).

Perquè, si de veritat volguéssiu ser els mitjans, no voldríeu complir aquesta funció en un entorn regit per les regles creades per una sola persona.

Al model de mitjans tradicionals segurament li passa el que, segons es diu, va afirmar Winston Churchill, aquest gran creador de cites, sobre el sistema democràtic: "La democràcia és el pitjor sistema de govern, excepte per tots els altres que s’han intentat". La barreja de mitjans públics i privats, els interessos creuats, les dispars línies editorials i les pràctiques professionals de bons i mals periodistes (que de tot hi ha) donen lloc a un model imperfecte, en què caben errors, males praxis i abusos, però també els principis que fan imprescindible la premsa en una societat oberta i lliure.

Notícies relacionades

Acceptades totes les crítiques, justificades i no, al sistema de mitjans plural, continua sent preferible amb les seves imperfeccions al model d’una xarxa regida per un algoritme que fomenta la polarització, en mans d’un milmilionari, amb regles opaques, orientada al lucre i als interessos personals del seu amo.

Perquè, si vosaltres sou els mitjans, vol dir que X és la premsa i, per tant, que Musk és el mitjà: omnipresent, omnipotent, sense cap control ni ningú a qui hagi de retre comptes. La ironia és que, a més, es fa en nom de la llibertat.