1
Es llegeix en minuts
Un fotograma de Parthenope, de Paolo Sorrentino

Un fotograma de Parthenope, de Paolo Sorrentino / EPC

Si heu vist la nova pel·lícula de Paolo Sorrentino, Parthenope, potser coincidireu amb mi que els primers vint minuts són d’una estètica cursi excessiva. Un cop ha nascut i ha entrat a l’adolescència, la gran bellesa de la protagonista i la manera com la càmera la contempla, amb primers plans com d’anunci de perfum, amb la mar blava i la silueta de Nàpols de fons, amb un germà i un nòvio també molt guapos, amb una família en un palau decadent, es fan gairebé insuportables. Recordo que vaig pensar: "Si tota l’estona és així, malament rai". Per sort, però, Sorrentino és un mestre i l’efecte està molt calculat. Aviat entens que Parthenope és una al·legoria platònica de la ciutat de Nàpols, la imatge ideal que les peripècies que viu humanitzen i corrompen, fins al punt que de gran ha de marxar a viure en el nord d’Itàlia, on diuen que la gent és neta i noble, culta, etcètera. Abans que se’n vagi, però, veiem què és el que transforma el Nàpols ideal en la ciutat feta de contrastos que Sorrentino estima: el turisme, representat per un esplèndid Gary Oldman interpetant l’escriptor John Cheever alcoholitzat; l’església i un cardenal impotent que és com el dimoni, adorat per la burgesia catòlica; les estrelles de cine que menyspreen els seus orígens; els baixos fons entrevistos de nit… Amor, bellesa, dolor, soledat, fascinació, futbol: antropologia.

Sortint del cine, ens diem que només els italians són capaços de ser sentimentals i alhora profunds, com si ells tinguessin la patent de l’amor passional i ridícul, el misteri de ser cursis amb orgull. També és veritat, tanmateix, que vivim una època tan fosca que demana més empatia, i les xarxes socials ens empenyen a l’exhibicionisme grotesc. ¿Qui no ha clicat la icona d’un cor vermell (o molts!) per dir que li agrada una foto, un estat d’ànim? Hem caigut en la trampa de tots aquests homes que ara surten al costat de Trump, els mateixos que ens volen tendres i indefensos com ninos de peluix. Si alguna cosa ens ha de salvar són pel·lícules com la de Sorrentino, amb aquell cardenal que diu: "Al final de la vida només queda la ironia". Amén.

Temes:

Cine Gary Oldman