Art

Barcelona i els museus

A la ciutat li falta tenir un primer centre que pugui jugar en la lliga museística de les principals urbs europees

4
Es llegeix en minuts
MNAC

MNAC

Barcelona viu un moment interessant en l’aspecte museístic. Hi ha diverses iniciatives adreçades a crear nous museus o ampliar els existents que estan generant debats i expectatives en els ambients artístics de la ciutat. El MNAC i el MACBA han anunciat l’ampliació i reformulació de superfícies i continguts. Els mitjans de comunicació s’han fet ressò aquestes setmanes de la decisió de la baronessa Thyssen d’obrir a la seva ciutat natal el Museu Carmen Thyssen Barcelona de pintura catalana al palau Marcet del Passeig de Gràcia de Barcelona, on les darreres dècades hi ha estat ubicat l’emblemàtic cinema Comèdia. La iniciativa la impulsa el fons Stoneweg, les cares visibles del qual són els empresaris catalans Joaquín Castellví i Jaume Sabater, entitat que també mena la programació del Palau Martorell i que va liderar el fracassat projecte del Museu Hermitage a la ciutat. Cal destacar el Museu Moco, que fa pocs anys va obrir les portes al popular carrer Montcada, amb obres d’artistes de la modernitat com Banksy, Basquiat, Haring, Koons o Warhol. L’excel·lència internacional de les darreres exposicions de la Fundació la Pedrera sobre Morandi, Plensa, Antonio López o Barceló és digna de ser posada de relleu. La Fundació Vila Casas està fent una tasca imprescindible de posar en valor la pintura i escultura catalanes de les darreres dècades. Tot plegat són bones notícies que han de permetre a Barcelona seguir avançant per consolidar-se com un referent de l’art modern i contemporani mundial.

L’excel·lència en l’art, com en tot a la vida, és l’element diferencial. Barcelona té més de cinquanta museus però, en paràmetres internacionals, més que la quantitat el que compta és la qualitat. El CaixaForum, la Fundació Mapfre, o els esmentats Moco o el futur Carmen Thyssen, tot i que amb bons continguts artístics, no deixen de ser centres franquiciats d’altres museus, que també tenen seu a altres ciutats espanyoles i europees. El Museu Picasso i la Fundació Miró són sens dubte els museus més destacats i visitats de la ciutat. Hi cal afegir la Fundació Tàpies i el Macba, aquest amb una programació imaginativa i rellevant en el camp de la creació més contemporània. Ara que s’estan ampliant i repensant les instal·lacions de Montjuic, sovint s’ha parlat de la Muntanya dels Museus. Una proposta per estudiar seria obrir-hi un Museu Gaudí que, definit amb creativitat i talent, servís per donar una visió completa i polièdrica del genial arquitecte i l’artista català més universal.

El MNAC

Notícies relacionades

A Barcelona i a Catalunya, per sobre de tot, els manca tenir un primer museu que pugui jugar a la lliga museística de les principals ciutats europees, com París, Londres, Madrid o Amsterdam. El MNAC és un museu fantàstic, amb les sensacionals col·leccions de l’art romànic i gòtic, les col·leccions Cambó i Thyssen, i els grans pintors d’una cultura mil·lenària. Per estar a primera divisió mundial, però, li manca tenir tres, quatre, cinc pintors estrella, de primer nivell internacional, amb un grapat d’obres que es puguin convertir en icones. La llàstima es que Barcelona i Catalunya tenen aquests pintors però gairebé no estan representats al Museu Nacional, que hauria d’ésser alhora una mena de Louvre i Centre Pompidou. El MNAC necessita, per fer la gran eclosió internacional, tenir un potent conjunt d’obres de tres artistes catalans universals com Miró, Dalí i Tàpies. I sens dubte de Picasso, que es va formar artísticament a la nostra ciutat. També s’ha d’apostar més fermament per Torres García: ja hi està representat però, com a pintor català i uruguaià que és, cal fer-lo nostre, anar més enllà de la seva etapa noucentista, i exposar-hi força més obres de la seva aclamada etapa constructivista. Una sala destinada a cadascun d’aquests extraordinaris pintors amb quinze o vint obres de primer nivell és el que cal al MNAC per situar-se definitivament en l’elit museística mundial. Tot plegat seria un pol d’atracció irresistible per exhibir-hi exposicions internacionals de la màxima excel·lència.

Els millors museus del món hi tenen exposades obres emblemàtiques dels grans artistes nacionals, que els fan únics. És prou conegut i ben punyent l’accentuat favoritisme de l’Estat amb el Reina Sofia amb obres canòniques dels nostres grans pintors. Però, malgrat els greuges, el país té mitjans econòmics, artístics, institucionals i polítics, per construir una col·lecció que sigui un referent mundial d’aquests artistes únics. No pot ser que els grans pintors catalans de la modernitat, que estan entre els més destacats del segle XX en àmbit mundial, estiguin infrarepresentats al museu més important de Catalunya. El MNAC té unes dades de visitants insuficients, molt per sota de les seves possiblitats. El Museu Nacional de Catalunya ha de ser el gran referent internacional de l’art català històric i de la modernitat.