Després de les dades del PIB del 2024

¿El tigre d’Europa?

El ‘Financial Times’ i ‘Le Figaro’ destaquen que els antics ‘pigs’ del sud d’Europa (Portugal, Itàlia, Grècia i Espanya) creixen més que Alemanya i França

2
Es llegeix en minuts
¿El tigre  d’Europa?

Les dades del PIB del 2024, publicades per Eurostat divendres passat, han confirmat que els països del sud d’Europa creixen més que la mitjana i que altres del centre, com Alemanya, que fins ara eren considerats els més virtuosos. El Financial Times (FT) de dissabte publicava un article, La venjança dels mediterranis, dient que, quan la gran crisi financera que va començar el 2008, Portugal, Itàlia, Grècia i Espanya van ser escarnits amb l’acrònim pigs (porcs en anglès), perquè la seva indisciplina fiscal i la desconfiança dels mercats van amenaçar la supervivència de l’euro. Ara, segons el FT, hi ha hagut un canvi substancial. "Espanya va ser l’economia que va créixer més l’any passat. Grècia s’està finançant als mercats en condicions iguals o millors que França, i Portugal està creixent més que Alemanya des de la pandèmia". Des del 2020, l’economia dels antics pigs ha crescut un 6%, mentre que la d’Alemanya està estancada i, segons el Bundesbank, amb problemes estructurals.

Fins i tot la forta immigració té avantatges, perquè en una Europa envellida és clau poder recórrer al pròxim continent africà amb una demografia més dinàmica. I els últims anys uns 700.000 emigrants joves, molts llatinoamericans que parlen espanyol –Madrid també competeix amb Miami a atraure talent iberoamericà– han augmentat la població activa d’Espanya, on ja hi ha falta de mà d’obra. I les energies renovables, que produeixen electricitat a preus més competitius, són ja el 59% del total, cosa que pot atraure moltes inversions industrials.

D’altra banda Le Figaro, el diari de centredreta de París, recorria al creixement espanyol per atacar el president Macron. Per a Le Figaro, Espanya s’ha convertit en "el tigre d’Europa", al créixer el 2024 un 3,2%, tres vegades més que la mitjana de l’euro. I en el seu editorial diu que la recuperació espanyola, basada en el turisme, les fabriques d’automòbils, les energies renovables, la indústria agroalimentària i una immigració escollida, vinguda en part de Sud-amèrica, i la utilització dels fons europeus, ens ha d’interpel·lar ja que ha aconseguit dividir per tres la taxa d’atur, reduir el dèficit públic i apujar l’edat de jubilació dels 65 a 67 anys el 2027.

Notícies relacionades

És cert que, a França, Macron només ha aconseguit –amb un gran cost polític i encara no és un fet consolidat– apujar l’edat de jubilació de 62 a 64 anys. I el dèficit públic està en el 6%, el doble que l’espanyol. Però el que és clar –el diari francès de la dreta recorre al socialista Pedro Sánchez per atacar el liberal Macron– és que la polarització i el gran caïnisme polític no són avui un patrimoni espanyol.

Tot i que no tot són aplaudiments. El FT es pregunta si l’actual tendència dels països europeus del sud serà sostenible en el temps. I es mostra sorprès que Espanya pugui ser el país que més creix d’Europa amb uns pressupostos que daten del 2023. Aquesta anomalia no li sembla un miracle sinó una raresa incomprensible.