Res és el que sembla
L’impacte de la demanda en el preu de la vivenda
![L’impacte de la demanda en el preu de la vivenda L’impacte de la demanda en el preu de la vivenda](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/8e1425bd-5107-47d1-bc9a-e3674b1e611a_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Coincidint amb la festa de Sant Valentí, Núria Marrón ens descobreix una dada: només el 37% dels anomenats joves adults (entre 30 i 34 anys) viu en parella. Als anys 70 superaven el 80%. Les causes del fenomen són diverses: des del retard en l’edat d’emancipació (s’aparellen més tard) fins al que alguns investigadors socials anomenen l’"heteropessimisme", el rebuig de les dones emancipades cap als homes disponibles al mercat de l’aparellament per les seves maneres antiquades de veure la vida. Sigui com sigui, vol dir que la demanda de pisos per viure en solitari ha passat en aquesta franja d’edat del 20% a més del 70%; és a dir, que en el 50% dels casos, on es necessitava un pis, ara se’n necessiten dos.
Quan els criptomarxistes analitzen qualsevol fenomen social acostumen a centrar la seva mirada, esbiaixada, en el comportament del capital, dels inversors, per autocomplir la seva profecia que és l’origen de tots els mals. Però el cert és que la inversió no fa res més que analitzar sense prejudicis el comportament dels individus, gairebé sempre fora del control social. El lloguer a la Casa Orsola puja perquè un propietari ha decidit canviar l’ús de les seves vivendes. I el canvia perquè creix la demanda de lloguer vacacional en una ciutat global. Però, alhora, creix la demanda d’expats amb alt poder adquisitiu i salaris globals que volen viure a l’Eixample. I creix la demanda també dels inquilins locals, ja que hi ha dos potencials demandants on abans n’hi havia un. I en podrien ser tres si hi sumem els que es divorcien. I tots competeixen per un pis dimensionat quan es va construir perquè visquessin tres generacions sota el mateix sostre. La lentitud en l’adaptació entre l’oferta i la demanda crea una oportunitat per millorar la rendibilitat. Però és conseqüència de l’esdevenir social i no causa, com s’entossudeixen a demostrar els que fa tres segles que no aconsegueixen validar cap de les hipòtesis del seu inspirador.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.