Àgora
Són els meus principis, però...
Les empreses compromeses amb els drets aporten valor diferencial

"Aquests són els meus principis, però si no li agraden, en tinc d’altres". Aquesta frase, atribuïda popularment al geni de Groucho Marx, defineix perfectament el creixent canvi de posició amb les polítiques de diversitat, equitat i inclusió d’algunes corporacions, sobretot americanes. Empreses com Target, que el 2020 va assumir polítiques activistes en la causa del Black Lives Matter i ara Amazon, Meta, American Airlines i recentment McDonald’s, han suspès els seus programes de diversitat en resposta a algunes crítiques polítiques i socials i als moviments anti woke, que s’han convertit en un dels temes centrals del segon mandat de Donald Trump, que va amenaçar les grans empreses, associacions professionals i universitats que mantenen els seus programes de diversitat dient-los que potser s’haurien d’enfrontar a investigacions de compliment civil.

Són els meus principis, però... /
On ahir deia blanc avui dic negre. I és que aquesta situació que sembla una broma i un disbarat pot afectar la línia de flotació de la reputació de moltes empreses enfrontades, tal com defensa l’activista argentina per la sostenibilitat Marian Ventura, a la disjuntiva de cedir a la pressió d’interessos polítics o l’oportunitat de mantenir-se ferms amb les narratives i propòsits que les van ajudar a construir un dels seus actius més valuosos: la confiança dels consumidors.
Les empreses van descobrir fa temps que posicionar-se en la lluita contra la crisi climàtica, la injustícia social, els drets de les persones, la diversitat i la inclusió les ajuda a construir narratives corporatives que aporten un valor diferencial extra als ulls dels consumidors, que són, en definitiva, els que fan que es bellugui la seva caixa enregistradora.
Segons l’índex Kantar Brand Inclusion del 2024, que avalua com perceben les persones els esforços d’una marca en matèria de diversitat, igualtat i inclusió, el 82% dels consumidors espanyols afirmen que el compromís de les marques amb la diversitat, igualtat i inclusió els influeix a l’hora d’anar a comprar. I també que genera un augment de més d’un 16% de les vendes a mitjà i llarg termini.
Fa més de 10 anys un grup d’inconscients vam fundar La Casa de Carlota, ara l’estudi de disseny i creativitat de la consultoria Roman. I ho vam fer per incorporar a la indústria creativa el talent de persones amb discapacitat intel·lectual, una indústria que fins llavors els havia ignorat i subestimat, segurament no per cap mena de discriminació conscient sinó bàsicament per la falta d’educació i informació. Perquè és la falta d’educació el que contribueix a la propagació d’estereotips i prejudicis i a generar una por del canvi, que pot portar segons quines persones a aferrar-se a idees tradicionals i a resistir-se davant la diversitat.
Per això, em sento legitimat a aplaudir a les marques valentes que es mantenen inalterables en el propòsit de defensar les seves polítiques de diversitat, a fi de garantir que totes les persones que hi ha dins de la seva organització siguin tractades amb respecte i igualtat d’oportunitats, independentment de l’origen, el gènere, l’edat, l’orientació sexual i la condició personal.
Notícies relacionadesEstic convençut que el talent no hi entén d’estereotips ni de prejudicis, de si ets home o dona, negre o blanc. Com diu Laia Mas, especialista en temes de sostenibilitat, una marca amb valors i un propòsit genuí no es defineix en els moments fàcils, sinó que es posa a prova en els moments difícils. En un context en què moltes marques s’inclinen pel please the boss i el servilisme, buscant excuses o justificacions per als seus canvis, les marques valentes no vacil·len. Avui més que mai han d’alçar la veu i mantenir-se fermes en els principis que les fan transcendir i connectar generació rere generació.
És moment de qüestionar creences casposes heretades i de construir narratives noves i consistents que valorin la diversitat de l’espècie humana i la convivència de talents diversos, diferents i inesperats en la societat, com l’únic camí per construir el progrés de la humanitat i el món en què tots plegats volem viure.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.