Tot per un grapat de ‘followers’

Les xarxes han canviat la relació dels actors amb els seus fans, que abans s’establia a través de publicistes i mitjans

3
Es llegeix en minuts
Tot per un grapat de ‘followers’

Les xarxes socials han canviat les nostres vides en tots els aspectes. El que va començar sent un espai per relacionar-se amb els altres, a poc a poc s’ha convertit en una peça més del nostre currículum. Les paraules es mesuren cada vegada més i els feeds es mimen amb compte. No fos cas que a algun responsable de recursos humans volgués revisar els nostres comptes. La indústria de l’entreteniment s’ha vist profundament influïda per aquest engagement social. Ja no n’hi ha prou amb haver treballat amb alguns dels millors cineastes o haver participat en projectes d’èxit. L’estrellat ara també es mesura en funció del número de followers que tingui.

"No m’importa Instagram. Instagram és un rotllo". Així de rotunda es va mostrar Maya Hawke, filla d’Ethan Hawke i d’Uma Thurman, durant una entrevista en el pòdcast Happy Sad Confused. L’actriu es queixava del jou que suposa haver d’aportar al projecte una mica més que talent i disponibilitat per al rodatge. Els seguidors a les xarxes s’han convertit, segons ella, en un element substancial, fins al punt que poden marcar la diferència entre que un projecte aconsegueixi finançament o no. Hawke també va afirmar que havia arribat a suggerir la possibilitat de cancel·lar el seu compte a Instagram. La resposta que va rebre d’un director la va deixar atònita. "Només perquè ho sàpigues. Quan trio l’elenc d’una pel·lícula amb l’equip de producció em donen un full amb la quantitat de followers en total que necessito aconseguir del repartiment. Així que si t’elimines l’Instagram i perdo els teus followers, afectarà el tipus de persones què hauré de completar el repartiment".

L’actriu ha fet pública una pràctica que s’ha estès moltíssim en els últims anys. Fa uns anys, la relació dels actors i actrius amb els seus fans es produïa través de publicistes i mitjans de comunicació. Les xarxes ho han canviat tot. Qualsevol famós pot convertir els seus comptes en un púlpit des del qual compartir part de la seva vida amb els seus seguidors. A més, una reputació social ben gestionada és un poderós reclam perquè els responsables de càsting vulguin tenir un actor vinculat a un projecte, gràcies al seu efecte amplificador.

Una publicació de Hawke, que té a Instagram quasi nou milions de seguidors, té molt més abast i influència que una campanya de publicitat convencional. Per això els projectes volen blindar-se amb un repartiment que tinguin molts seguidors a les xarxes. Permetrà, ja des del rodatge, anar infiltrant el missatge en el públic objectiu en un mitjà molt efectiu, especialment entre un dels segments més esquius cap a altres accions publicitàries: els joves.

Notícies relacionades

La influència de les xarxes socials no depèn només de la quantitat de publicacions. També depèn de la qualitat. L’últim exemple l’ha servit amb safata Karla Sofía Gascón, primera dona trans nominada a l’Oscar a millor actriu protagonista per Emilia Pérez, actriu cancel·lada després que s’haguessin descobert diversos tuits racistes seus de fa diversos anys. La directora de continguts de Netflix, Bela Bajaria, va declarar fa uns dies que la polèmica ha servit perquè moltes persones en la indústria s’estiguin plantejant la necessitat de revaluar el procés de revisió de la imatge que les persones vinculades als projectes han construït a les seves xarxes. No sembla viable que les companyies dediquin el temps i els recursos que implicaria revisar les xarxes de tots els professionals amb els quals treballen. Però dona un avís sobre la importància de cuidar el to dels missatges que s’hi escriuen. El missatge a actors i actrius sembla clar: tingues molts seguidors i compte amb el que dius.

La línia entre intèrpret i celebrity és cada vegada més difusa. Alguns professionals del sector, com Scarlett Johansson, han decidit ignorar aquest canal de comunicació. Hawke, de moment, no ha eliminat el seu compte de les xarxes. Ella millor que ningú sap com funciona el sistema de retroalimentació de la indústria després de participar en l’exitosa Stranger Things. En realitat, la seva denúncia no és contra Instagram, sinó contra un criteri de selecció que arracona el que hauria de prioritzar a l’hora de triar qualsevol intèrpret: el seu talent.