EL MAR AL VOLTANT

Demi Moore i el que queda dels Oscars

2
Es llegeix en minuts
Demi Moore i el que queda dels Oscars

Associated Press/LaPresse / LAP

L’any en què semblava que Hollywood faria les paus amb l’edatisme, i allí estava Demi Moore com a favorita a un Oscar per demostrar-ho, pujada encara al tsunami exitós que l’empeny des de fa mesos, tampoc va ser així. El temps dirà si aquesta edició dels premis del cine acaba recordada pel reconeixement a una noia semidesconeguda, Mikey Madison, o per la manera en què ha caigut derrotada la candidata més rutilant i veterana, l’actriu que presumia d’au fènix de la interpretació, la del llarg salt del cine de crispetes al prestigi dels Oscars. La seqüència gairebé final de la gala, la de l’obertura del sobre amb el nom de la guanyadora a millor actriu, va causar un dolor gairebé físic: el rostre trasmudat de Moore a l’escoltar que li han arrabassat el premi ja és història del cine. Com una pel·lícula dins d’una pel·lícula, La sustancia, ha saltat del cel·luloide a l’auditori del teatre Dolby de Los Angeles i la seva protagonista, en la ficció i la realitat, ben just ha acariciat un somni que semblava assegurat i que se li ha escorregut entre els dits. La història de la dona que lluita contra el pas del temps i l’empremta estètica que li deixa torna a ser derrotada per una jove promesa amb tota la vida al davant. Tremend missatge dels premis del cine que són aparador i oportunitat única per difondre valors, tendències i reflexions.

Si va fer mal com una bufetada el no a Demi Moore, hi ha altres lliçons en The only girl in the orchestra, l’homenatge a la primera contrabaixista de la Filharmònica de Nova York que va obtenir un Oscar a millor curt documental. O en el curt oscaritzat d’humor negre I am not a robot, 22 minuts de perplexitat d’una dona feminista davant la possibilitat que tot el que creu, la seva mateixa existència, ha sigut dissenyat per una altra persona. ¿No es va sentir així ahir, per un moment, Demi Moore? ¿No ens hem sentit així les dones sovint? De vegades tractades amb condescendència, com si no fóssim les que tenim les regnes de les nostres vides. D’altres, en la primera línia de sostres de vidre que només algun cop es trenquen, com va fer la música Orin O’Brien, i que donen exemple de coratge i resiliència a les noves generacions.