Rodalies
De quin mal hem de morir

Pasajeros de Rodalies en la estación de plaza de Catalunya /
Les aventures dels que viatgen en tren es poden reduir a dues casuístiques. L’anunci de la cancel·lació, el retard, l’avaria i els avisos dels transports alternatius abans d’iniciar el viatge o bé al mateix anunci un cop ja ets dins del tren. En un d’aquests dies de caos (¡qualsevol dia és un dia caòtic, però n’hi ha que ho són més!), un meu conegut es va atrevir a agafar el Rodalies que va a l’aeroport. Ja era conscient que potser no sortiria a l’hora prevista, però, tot i això, va comprar el bitllet en veure el tren anunciat als plafons i va decidir baixar a l’andana. "Em pensava que tenia sort", diu, "perquè no solament estava previst a l’hora que tocava, sinó que en venia un abans, de resultes dels retards acumulats". Ja era dins del vagó quan una veu opaca va proclamar de nou el pes de la realitat amarga. Aquestes veus opaques (o inintel·ligibles o desmenjades) solen aportar un plus de neguit i l’assegurança certa d’una mala notícia. És un xiulet esquerdat que, de sobte, dona pas a un intent de megafonia maldestra que ja saps que no durà res de bo. Això, quan no es mofen directament de l’usuari. En aquest cas, la veu era de mofa. "S’aconsella als viatgers que tinguin previst anar a l’aeroport que tinguin en compte mitjans alternatius de transport". No va dir que s’anul·lava o que la via estava malmesa o que les catenàries no-sé-què. Simplement recomanava no agafar aquell tren. Un tren, tot sigui dit, que només té un objectiu: excepte algun passatger despistat que s’atura al Prat, la immensa majoria el fa servir per arribar a la T2. A més, per acabar de completar la tempesta perfecta (i això, el meu amic encara no ho sabia) el passadís que uneix l’abaixador amb les instal·lacions aeroportuàries estava inutilitzat perquè s’havia enfonsat una part del sostre. Doncs bé. El consell del maquinista (escolliu qualsevol altra cosa que no sigui un tren) va fer que els vagons es buidessin de cop, després d’un breu període d’estupefacció, a la recerca de l’L9-Sud (tota una odissea fins a la Zona Universitària) o, evidentment, d’un taxi, que ja era, d’entrada, l’alternativa més assenyada. I cara. El tren, finalment, va partir cap a l’aeroport sense els viatgers que volien anar a l’aeroport, excepte algun despistat que baixava al Prat.
Amb tot això, amb aquesta breu aventura, Kafka ja xalaria. Però és que després arriba una vaga perquè els treballadors de Renfe s’erigeixen com a impulsors d’una mena de cop d’estat en miniatura i després la desconvoquen i s’anuncia que, com que l’han desconvocat, "es poden produir supressions puntuals de tren i algun (?!) retard", que és el que passa quan hi ha una vaga i no pas quan es desconvoca. Però és que això resulta que és una malura epidèmica, un abscés en el teixit orgànic, un infecció de pus que s’expandeix. Els AVE o els AVANT, relativament fiables, fa dies que són un altre niu de problemes, un caos sistemàtic. La gran mesura, al cap i a la fi, serà que hi haurà més informació. Als que morim d’aquest mal ens diran de quin mal hem de morir.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.