‘HollIAwood’
Tot i que es manté el discurs que alerta sobre els riscos de l’ús de la IA, cobra força l’argument dels avantatges que comporta

L’ús de la intel·ligència artificial generativa en la producció de cine i televisió és cada vegada més habitual. Hollywood fa més de dos anys que prova tecnologies, possibles usos i en valora els resultats. Això sí, s’ha fet de manera discreta. El discurs anti-IA que va cristal·litzar arran de les vagues de guionistes i actors el 2023 va imposar certa cautela a l’hora de compartir públicament les proves que s’han desenvolupat per explorar-ne tot el potencial.
Això, l’últim any, ha canviat de manera radical. Tant empreses com creadors estan sent bastant transparents sobre la contribució de la IA en el producte acabat que arriba al públic. Fa unes setmanes Amazon va anunciar que començarà a doblar pel·lícules i sèries del catàleg de Prime Video utilitzant intel·ligència artificial. De moment és tan sols una prova que afectarà una selecció reduïda de títols (un total de 12) i d’idiomes (anglès i espanyol llatí). La interfície de la plataforma no ocultarà aquest fet. Al contrari. Quan l’usuari desplegui les opcions d’idioma, trobarà un missatge que indicarà si l’idioma de doblatge disponible s’ha generat d’aquesta manera. Hi ha més exemples. En plena carrera als Oscars la polèmica va esquitxar The Brutalist després que Dávid Jancsó, responsable del muntatge de la pel·lícula, reconegués en una entrevista que havia utilitzat Respeecher (un software d’edició de veu amb IA) per millorar la pronunciació en hongarès dels dos personatges principals, interpretats per Adrien Brody i Felicity Jones. La producció, a més, havia recorregut a IA generativa per crear alguns dels dibuixos i edificis que apareixen en les escenes finals de la pel·lícula. «Parlar d’IA en la indústria és difícil, però no hauria de ser-ho», va afirmar Jancsó. «Hauríem de tenir un debat molt obert sobre les eines que la IA pot proporcionar-nos».
Els últims a sumar-se a aquesta onada de transparència quant a l’ús d’intel·ligència artificial en el seu treball han sigut els germans Russo, directors d’Estado eléctrico, una de les estrenes més recents de Netflix. En una entrevista durant la promoció de la pel·lícula van admetre haver fet servir IA per modular les veus dels actors. Ho compartien precisament amb la vocació de normalitzar-ne l’ús a Hollywood, una realitat que molts treballadors de la indústria no volen reconèixer. «S’assenyala la gent amb el dit i s’exagera perquè la gent té por».
La incorporació de la IA en el dia a dia dels ciutadans s’està produint de manera accelerada i Hollywood no n’és l’excepció. Probablement és una de les indústries l’economia de la qual justifica l’ús de tècniques que permetin alleugerir gran part de la càrrega financera que implica una gran producció. Tot i que avui dia es manté part del discurs que alerta sobre els riscos que comporta generalitzar-ne l’ús (com la destrucció de llocs de treball o els riscos per a la creativitat), està cobrant força l’altre argument, el dels avantatges que comporta, sempre que es respectin les línies vermelles i se supediti a una clara supervisió humana.
De moment podem estar tranquils. L’impacte en la dimensió més creativa no és imminent. La IA tendeix a al·lucinar quan se la sotmet a aquest tipus de processos. Però en el seu vessant més mecànic, les proves pilot han constatat que pot fer el mateix treball que un humà amb una qualitat acceptable en menys temps i amb menys cost.
En un entorn en què el marc regulatori és ineficaç atesa la velocitat a què es produeix la innovació, la indústria sembla confiar que el sentit comú serà capaç de contenir els abusos. El problema, en realitat, és en una altra banda. El conflicte no és que s’utilitzi IA per millorar el diàleg en hongarès que podem escoltar a The Brutalist sinó que aquesta dicció millorada formi part d’una interpretació que, en aquest cas, ha fet que el protagonista guanyés un Oscar de l’Acadèmia. Fins i tot podríem arribar a justificar l’ús d’una IA per doblar una pel·lícula a un idioma minoritari. Probablement, si no fos per la IA només es podria veure en el seu idioma original, ja que no seria rendible doblar-la. El problema, en realitat, és que aquests exercicis posen a prova la nostra tolerància. I si l’espectador ho accepta, la IA guanyarà un terreny als humans que serà molt difícil recuperar.