Professors i alumnes desmotivats

1
Es llegeix en minuts
El 40% de los profesores reconoce que sus alumnos han utilizado la IA para generar respuestas sin entender conceptos.

El 40% de los profesores reconoce que sus alumnos han utilizado la IA para generar respuestas sin entender conceptos. / EPC

Hem perdut el respecte a l’escola. Una part substantiva de la societat la tracta com si es tractés d’una empresa de serveis a la qual se li exigeix el màxim, però més en termes de conciliació que d’educació. Els polítics l’estan utilitzant per aparentar un poder de control social que ja no tenen i li fan un munt d’encàrrecs que no tenen res a veure amb la formació dels menors sinó amb la tranquil·litat de la seva pròpia consciència. Les principals víctimes d’aquesta falta de respecte a la institució escolar són els alumnes i els professors. Alguns estudis comencen a reflectir aquesta realitat. Segons un treball d’ESADE, 4 de cada 10 professors estan desanimats.

L’altra cara de la moneda són els alumnes. Més de la meitat considera que els treballs que els encarreguen a l’escola o a l’institut són inútils. Es confirma que l’ús del ChatGPT és la resposta intel·ligent de l’alumnat als encàrrecs estúpids de molts professors, possiblement fruit de l’aclaparament i de la falta de respecte que senten. Sobre aquest assumpte planeja un problema molt de fons. I és quin pes ha de tenir la memòria en el procés educatiu en l’era digital. El que en temps dels boomers ja tenia un valor qüestionable, ser un empollon, ara viu una crisi molt més profunda. El mòbil és l’extensió eficient de l’única part del cervell que coneixem una mica, la memòria. I no sabem quin pes juga en la resta de les funcions cerebrals: el raonament, la creativitat o l’emotivitat. Davant aquest desconcert, les generacions que ens vam formar partint de la memòria pretenem que els menors no utilitzin els avantatges d’aquesta memòria digital estesa en el seu procés educatiu i passin per tots els estadis que vam passar nosaltres tot i que ja no siguin necessaris. I els joves es rebel·len. Potser la solució seria tornar a respectar l’escola, deixar que eduqui en el que és essencial no en l’última ocurrència política. Concentrar l’exigència memorialista en allò que es consideri essencial i no convertir el món digital en furtiu com ho va ser el sexe. Ho dic, per motivar, professors i alumnes.

Temes:

Educació ESADE