El mar al voltant
Les dones que llegeixen

Les dones que llegeixen són perilloses: si escrius a Google la primera part de la frase "les dones que llegeixen", es completa amb aquest atribut, la perillositat. La culpa la té un meravellós llibre il·lustrat de Stefan Bollmann convertit en clàssic que porta aquest títol exacte i que recorre la història de les dones i la lectura. Es va publicar el 2007. Gairebé 20 anys després, i amb la catapulta insospitada que la pandèmia ha donat a l’hàbit lector, una mirada atenta a llibreries, autobusos i metros, i fins i tot als passadissos de l’exitós saló Comic Barcelona d’aquest cap de setmana, revela que la dona marca les noves tendències en literatura, escriu més que mai, llegeix més que mai, a totes les edats i a tot arreu.
Vegem algunes dades recents. L’últim informe del març d’hàbits i consum de llibres a Catalunya el 2024 ha confirmat la bona salut lectora que van apuntar les dades globals d’Espanya i, fins, i tot va més enllà. El 79,5% de dones van llegir llibres a Catalunya enfront del 68% d’homes, i el 73,9% de mitjana que van llegir llibres puja 3 punts respecte al 2023 i 1,4 respecte a la mitjana espanyola del 2024. En lectura de còmics, les dones segueixen consolidant un hàbit poc arrelat, i ja llegeixen l’11,5% davant el 15,4% de lectors masculins.
Les xarxes TikTok i BookTok estan al darrere de l’auge del gènere romàntic i la fantasia entre les dones més joves. Al mateix temps, les dones també han propulsat el thriller i les novel·les de misteri, en què regnen globalment l’autora Coleen Hoover i la novel·la L’assistenta, de Freida McFadden.
Són les lectores les que porten les regnes de la indústria editorial i, malgrat això, segueixen qüestionades pel que fa als seus gustos, si no menyspreades. Això que llegeixen les joves, les dones, aquesta baixa literatura que la setmana de la Barcelona Negra honra i eleva als altars cada any amb una nova edició d’un festival dedicat al gènere negre i de misteri, això que s’expandeix en les històries del manga, còmics i novel·les gràfiques amb les inquietuds i interessos femenins en primer pla. Això que consolida un Crush Fest, el festival de literatura juvenil de Barcelona, que estén la seva avidesa lectora al festival 42 de literatura fantàstica. ¿Què fem amb les dones que llegeixen?
Algunes lectores riuen entre dents. Que parlin, que diguin, que elles segueixen amb la seva compulsió d’obrir la ment a altres mons i maneres de viure. D’altres recorren a xarxes com TikTok per defensar-se i deixen anar monòlegs en què reivindiquen el dret a llegir el que els doni la gana i a no ser jutjades per fer-ho, a no rebaixar-se malgrat les mirades altives i carregades de condescendència.
Les noves generacions empenyen amb força l’hàbit lector malgrat les pantalles i, de vegades, gràcies a les pantalles: els llibres electrònics també capturen lectors i les biblioteques digitals creixen any rere any en préstecs. De les descàrregues pirates ja en parlem un altre dia. I una sèrie de Netflix pot portar-te al manga original, i la vinyeta a la novel·la que segurament hi ha al darrere, i d’aquí a una llibreria a buscar més lectures i ja tens una comunitat més robusta, més fidel. Benvinguts siguin els perills de la lectura.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.