Oscars 2022
Alberto Mielgo, el reconeixement a un animador amb una trajectòria impecable
Autodidacte, Mielgo ha treballat per a grans com Disney, Netflix o Sony, i la seva animació «diferent i adulta» s’ha vist recompensada
Després de més de dues dècades treballant en el món de l’animació per a gegants com Disney, Netflix o Sony, l’espanyol Alberto Mielgo ha guanyat avui l’Oscar al millor curt d’animació amb el seu treball més poètic i personal, ‘The windshield wiper’.
Pintor, dissenyador i cineasta, autodidacte en totes aquestes facetes, Mielgo (Madrid, 1979) va descobrir la seva passió des de ben petit quan li van regalar un còmic de Tintín i als 6 o 7 anys els va començar a fer ell mateix, tant el dibuix com la narració.
Tot i que es va matricular en una escola professional, ho va haver de deixar perquè no s’ho podia permetre, segons va explicar fa uns dies en una entrevista amb Efe.
La seva carrera va començar amb treballs en pel·lícules infantils d’animació com ‘La leyenda del pirata Barbanegra’ (2001) o ‘El Cid: la leyenda’ (2003). Posteriorment, se’n va anar a Londres, on va treballar fent ‘storyboards’ per a ‘La núvia cadàver, de Tim Burton; per a la saga de Harry Potter, o per a vídeos musicals de Gorillaz.
El 2012 va fer un salt qualitatiu en assumir la direcció artística de la sèrie ‘TRON: Uprising’ de Disney, una tasca que va ser reconeguda amb un Primetime Emmy i un premi Annie d’animació.
De Londres se’n va anar a Los Angeles, quan Sony el va contractar com a dissenyador de producció de ‘Spider-Man: Un nou univers’, tot i que ho va acabar deixant per ‘diferències artístiques’.
Un altre pas important en la seva carrera i del qual se sent especialment orgullós és el curt animat ‘The witness’ (2019), que va escriure, va dissenyar i va dirigir per a la sèrie de Netflix ‘Love, death and robots’, creada per Tim Miller i David Fincher.
Amb aquest curt, va guanyar tres premis Emmy i va acabar de convèncer-se que vol treballar per una animació diferent i adulta.
Fa una dècada que està a Los Angeles, tot i que passa temporades llargues a Madrid, on té la seva productora, Pinkman, amb la qual ha rodat ‘The windshield wiper’ en coproducció amb el també espanyol Leo Sánchez Studios.
El curt, que va tenir la seva presentació al Festival de Cannes i que es pot veure en obert al web thewindshieldwiper.com, arrenca a l’interior d’un cafè on un home es pregunta què és l’amor i amb una narrativa fragmentada s’atura durant 12 minuts en diferents instants, des d’un encreuament de mirades en uns apartaments fins a una parella concentrada en Tinder en un supermercat.
Mielgo no vol explicar res ni prendre partit, només vol retratar moments que facin pensar sobre com ha canviat l’amor i el lloc que ocupa en la nostra societat.
El cineasta s’ha convertit avui en el primer espanyol que guanya un Oscar al millor curt d’animació i el tercer a estar nominat després de Javier Recio per ‘La dama y la muerte’ (2009) i Nuria González Blanco per ‘Late afternoon’ (2018), tot i que aquest era de producció irlandesa.
Notícies relacionades
Era un dels quatre representants espanyols al Teatre Dolby de Los Angeles aquest diumenge, juntament amb Javier Bardem, nominat per ‘Being the Ricardos’, i Penélope Cruz i el compositor Alberto Iglesias, per ‘Madres paralelas’.
- Tomé tensa la selecció
- Els aliats faciliten a Ucraïna atacar Rússia amb els seus míssils més enllà de Kursk
- ‘Sport’ celebra la Gala Valors amb un gran acte a Madrid
- Exposició París era una festa que cap pintor català es volia perdre
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- BAGES Construir amb llistons de fusta solidaris
- ANOIA Jorba celebra un mercat de productes de proximitat
- Ruta per la DO EMPORDÀ Perelada, temple del vi
- AGENDA DE BARCELONA Barcelona contra la violència masclista