El diputado de la CUP, Dani Cornellà, en rueda de premsa en el Parlament

El diputado de la CUP, Dani Cornellà, en rueda de premsa en el Parlament / ACN

1
Es llegeix en minuts
Gisela Boada
Gisela Boada

Redactora

ver +

La CUP ha registrat aquest dimarts al Parlament una proposició de llei amb diverses mesures per abordar l’emergència climàtica i que recull, entre d’altres, la paralització de l’ampliació de l’aeroport del Prat. Segons ha explicat el diputat de la CUP Dani Cornellà, la normativa preveu una moratòria que paralitzaria immediatament la tramitació i l’execució de tots els projectes amb «infraestructures fòssils» de Catalunya, entre les quals, l'ampliació d'aquest aeroport, però també inclou totes les tramitacions que afectin «autopistes, carreteres i ports».

Aquesta qüestió s’ha tornat a reactivar des de l’arribada de Salvador Illa a la Generalitat, malgrat que un dels seus socis d’investidura, els Comuns, rebutgen l’augment de la capacitat de l’aeròdrom, tot i que no ho van situar com a línia vermella per al seu suport a la presidència del Govern. Els republicans, els altres socis per a la investidura d’Illa, defensen una «modernització» que no passi per l’«ampliació» o la tercera pista, sinó per un canvi de les pistes actuals per augmentar el trànsit aeri «sense afectar el medi ambient» i demanen que la Generalitat entri en la gestió de l’aeroport.

Amb l’objectiu que el 2100 l’augment de l’escalfament global no superi els 4 graus, la CUP proposa transformacions que van des de l’activació de l’impost ambiental sobre les activitats econòmiques segons el seu grau d’emissions de CO2 abans del 2026, fins a la introducció d’assignatures de crisi climàtica als plans educatius catalans passant per la creació d’una xarxa ferroviària catalana que vagi de «sud a nord», sense passar per Barcelona, i que connecti totes les capitals de comarques de més de 20.000 habitants.

Pressupostos de carboni

A més del tema de les infraestructures, la llei registrada insta l’administració catalana a revisar tots els elements de gestió perquè s’adeqüin a la reducció de l’empremta de carboni. La revisió ha de ser transversal: des de plans urbanístics, d’habitatge fins a ambientals o de residus, entre d’altres, tal com ha explicat el diputat cupaire.

Aprofitant la presentació de la llei, Cornellà ha demanat a Illa que traslladi ja al Parlament elspressupostos de carboniper arribar a la neutralitat de les emissions el 2050 en què treballen des de la conselleria de Territori, Habitatge i Transició Econòmica , Sílvia Paneque, a principis de gener.