NOVA POLÈMICA DESPRÉS DE L'ÚLTIMA ACCIÓ ETARRA
Ibarretxe nega que el seu Govern sigui equidistant
PSOE i PP critiquen un text que condemna els atemptats i la persecució a Batasuna
L'atemptat d'ETA contra la Casa del Poble de Balmaseda (Biscaia) la nit de Nadal ha accentuat les acusacions d'"equidistància" contra el Govern basc, que les rebutja. Tant el PP com el PSE, amb el Fòrum Ermua i l'AVT, li van retreure haver rebutjat la violència etarra en el mateix text en què donaven suport als dirigents de Batasuna empresonats i també lamentaven la mort de familiars de presos d'ETA en accident de trànsit quan es desplacen a visitar els reclusos.
L'Executiu d'Ibarretxe va fer públic ahir un comunicat titulat Declaració del Govern per l'augment de la violència per Nadal. S'hi denuncien amb duresa les últimes accions d'ETA, però també es critica, unes línies més avall, la causa oberta contra la cúpula de Batasuna, amb l'argument que havia demanat a ETA que mantingués la seva treva.
La presa de posició que més polseguera va aixecar tant entre populars com entre socialistes va ser l'al.lusió als accidents de trànsit dels familiars de presos etarres. L'esquerra
abertzale considera aquestes morts com una conseqüència de la violència de l'Estat exercida mitjançant la dispersió dels reclusos d'ETA. El Govern basc va recolzar parcialment aquest argument a l'afirmar que a la societat basca li costa entendre "el dolor i el sofriment" que genera aquesta situació.
El discurs de Nadal del lehendakari Ibarretxe també va ser qualificat d'"equidistant" pel PP i el PSOE, que van censurar que equipara els atemptats d'ETA amb condemnes fermes de l'Audiència Nacional. La portaveu del Govern basc, Miren Azkarate, va replicar que és possible estar "radicalment" en contra de la violència i ser solidaris amb les víctimes, "i discrepar de la utilització política de la justícia i de la il.legalització de les idees".
CINC QUILOS DE CLORATITA
La bomba que va esclatar a Balmaseda la nit de Nadal tenia cinc quilos de cloratita, igual que la col.locada, presumiblement també per ETA, vuit dies abans al Jutjat de Pau de Sestao (Biscaia). L'artefacte, que disposava d'un temporitzador, va provocar importants danys materials a la Casa del Poble i desperfectes en vivendes pròximes. Quinze famílies van haver de passar la nit de Nadal fora de casa seva.
Notícies relacionadesSOLIDARITAT DE BATASUNA
El portaveu de Batasuna, Pernando Barrena, va traslladar ahir la solidaritat del partit il.legalitzat als veïns de Balmaseda afectats per l'explosió. Barrena, que no va condemnar l'atemptat, també es va referir a la mort de Natividad Junko, sogra del pres etarra Unai González, en un accident de trànsit registrat quan es desplaçava a la presó de Terol. Per Barrena, el president José Luis Rodríguez Zapatero i el ministre Alfredo Pérez Rubalcaba "ja han posat un mort sobre la taula".
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Habitatge Barcelona projecta les primeres demolicions per començar a construir 3.360 pisos entorn de la Sagrera el 2029
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- El Barça pretén tornar al Camp Nou al setembre
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Menys incidents La població de senglars a Collserola cau per la sequera i el control de fauna
- Polèmica editorial Anagrama es desvincula d’‘El odio’ i torna tots els drets del polèmic llibre a Luisgé Martín
- Jubilació Això és el que perds de pensió si decideixes jubilar-te abans de temps
- La policia mirarà milers de guanteres per veure si tens aquest objecte dins del cotxe (serà obligatori)