DECISIÓ DE L'ÒRGAN DE GOVERN DELS JUTGES
El CGPJ expulsarà aquest dijous el jutge Santi Vidal per redactar una Constitució catalana
Està previst que la majoria conservadora avali la decisió de l'instructor de l'expedient

El jutge Santi Vidal, en una foto d’arxiu. /
El ple de l'òrgan disciplinari i de govern dels jutges, el Consell General del Poder Judicial (CGPJ), decidirà aquest dijous amb gairebé tota probabilitat l'expulsió de la carrera del jutge de l'Audiència de Barcelona Santiago Vidal per la seva participació en la redacció d'una Constitució catalana, segons fonts judicials. La votació prevista és de 12 vots a favor de l'expulsió, que corresponen a la majoria conservadora i que recolza el president del CGPJ, Carlos Lesmes, i nou en contra, els de la minoria progressista.
El CGPJ es reuneix una vegada al mes en ple dels seus vint vocals més el president i en la reunió d'aquest dijous figura la proposta de sanció que el promotor de l'Acció Disciplinària del Poder Judicial, Antonio Fonseca-Herrero, responsable dels expedients disciplinaris als magistrats, ha elevat a aquest òrgan. La proposta de Fonseca és l'expulsió de la carrera judicial del jutge i l'ha elevat al ple i no a la Comissió Disciplinària perquè considera que és aquest i no aquella l'encarregat de resoldre els expedients en què se sol·licita la separació de la carrera judicial d'un jutge o magistrat. No obstant, les fonts consultades per aquest diari asseguren que el fet que la proposta vagi al ple és una estratègia perquè es resolgui en contra del jutge Vidal, ja que a la comissió disciplinària ja s'havien frenat peticions respecte a aquest.
L'oposició
Els vocals crítics amb Lesmes consideren que Fonseca és un home de confiança del president i, segons aquestes fonts, plantejaran demà la seva oposició des de dos pressupostos: d'una banda, que la sanció no ha de ser l'expulsió; de l'altra, que l'assumpte hauria hagut de recaure en la Comissió Disciplinària.
La Fiscalia també ha proposat expulsar de la carrera judicial el jutge Vidal per vulnerar de forma "flagrant" el seu deure de fidelitat a la Constitució espanyola al participar en la redacció d'una Constitució catalana i participar públicament en actes a favor de la independència de Catalunya.
El promotor de l'Acció Disciplinària sol·licita la separació de la carrera judicial del magistrat com a autor responsable de dues faltes molt greus previstes en els articles 417.6 i 417.14 de la llei orgànica del poder judicial.
Notícies relacionadesEn el seu escrit, amb el qual finalitza l'expedient disciplinari, Fonseca considera provat que Vidal ha participat "activament" en l'elaboració d'una "Constitució catalana" i "ha fet de forma reiterada declaracions públiques en defensa de la independència de Catalunya". També al·lega que ha recolzat i participat "activament i públicament en iniciatives polítiques que adoptaven institucions públiques catalanes i entitats privades sobre un procés per i per a la independència de Catalunya".
Mesura excepcional
La constatació més evident de l'excepcionalitat de la sanció de separació ve donada pels antecedents d'aquesta mesura. Només se n'han produït tres casos (un quart va ser anul·lat pel Tribunal Suprem). Concretament, van ser apartats de la carrera una jutge de Motril, que va mantenir a la presó diversos presos preventius després de ser absolts, una altra d'un jutjat de Marbella per no abstenir-se en un procés en què tenia interès, i un magistrat del Tribunal Suprem per la posada irregular en llibertat d'un mafiós. Una altra qüestió és l'expulsió de jutges que han sigut condemnats per cometre un delicte.
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Automoció Seat prescindeix d’improvís de Griffiths, president de la companyia
- Predicció meteorològica L’arribada d’una nova borrasca tornarà a portar pluges generalitzades a partir de dimecres
- Seguretat viària Augmenten més d'un 46% els morts a les carreteres catalanes en el primer trimestre de l'any
- Entendre més Màximo Pradera: "Vaig tenir càncer perquè cap metge em va fer mai la pregunta clau: ¿Què menges?"
- Nou projecte Barcelona estrena un institut d’investigació sobre arquitectura i urbanisme sostenible
- Repartiment de migrants Catalunya declara que els seus centres de menors migrants ja superen el 100% de la seva capacitat
- ACTUALITAT BLAUGRANA Perillen els 100 milions dels seients VIP del FC Barcelona, claus per fitxar a l’estiu