El desafiament sobiranista
Balanç sense taca
El Govern presumeix de recuperació econòmica i defensa del benestar, i evita les mesures impopulars i els casos de corrupció
El balanç del Govern català es remunta a la primera legislatura d'Artur Mas. Al 2010. Presumeix d'haver creat llocs de treball des del 2013 i d'haver reduït l'atur registrat. La contractació ha crescut un 28%. El que no s'indica és que des del segon trimestre del 2010 fins ara, segons dades l'EPA, ha crescut la taxa d'atur, el nombre total d'aturats i la temporalitat.
En matèria educativa, Mas sosté que ha reduït el fracàs escolar i ha augmentat el nombre de professors per al pròxim curs. S'ometen les retallades de plantilla en tots els anys anteriors. Només el 2012 hi va haver 20.000 alumnes més i 1.700 docents menys.
«Un sistema sanitari sostenible i de qualitat», indica un altre dels gràfics de l'Executiu de CiU. Una vegada més, la manera de mirar les xifres és clau. Se subratlla que ha augmentat el percentatge dedicat a salut i que s'han reduït les llistes d'espera. Una cosa que contrasta amb les retallades aplicades a serveis sanitaris i ambulatoris i les protestes de l'anomenada marea blanca de professionals sanitaris per la precarització de les prestacions. En qualsevol cas, la satisfacció dels usuaris es manté en un 8,5 sobre 10, al·lega el Govern.
En política social, l'Executiu destaca l'increment de partides destinades a les beques de menjador i les de renda mínima. En aquest últim cas, evitant citar la reforma pendent perquè arribi més i millor als que la necessiten, com es va acordar en el pacte Mas-Junqueras del 2012. En l'aplicació de la llei de la dependència es retreu la insuficiència de recursos de l'Estat. Falta comentar els pagaments pendents de Benestar amb entitats que presten serveis bàsics.
La política de retallades, la gran qüestió social del quinquenni, no apareix. En canvi el balanç afirma que «les partides socials han sigut prioritàries». En percentatge, sí. En xifres absolutes han caigut, en un període en el qual, segons dades de l'Idescat, han crescut les desigualtats.
Notícies relacionadesEn vivenda destaca l'impost sobre els pisos buits i l'augment d'ajudes socials. Encara que la PAH segueix al·legant que el lloguer social és més que insuficient.
El Govern treu pit per l'excel·lent que li ha posat una entitat internacional en matèria de transparència. Obvia que de les 52 mesures anticorrupció proposades pel president de la Generalitat el 2013, moltes segueixen al tinter. Entre altres qüestions perquè depenen de Madrid.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- L’anàlisi La remuntada mai va ser real
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Setmana Santa Els Bombers encadenen 13 rescats a la muntanya en poc més de 24 hores
- Dia del Llibre La festa de Sant Jordi d’‘abril’ d’EL PERIÓDICO brinda en honor a les dues ‘superagents’ Carmen Balcells i Antonia Kerrigan