La campanya de Sánchez

El PSOE dissenya una estratègia per a les generals en què tot girarà al voltant de la figura del candidat La façana de la seu del partit ha aparegut al matí amb una enorme fotografia del líder

La façana 8 Un vianant passa per davant de la seu principal del PSOE, amb la gran foto del candidat a la Moncloa, ahir.

La façana 8 Un vianant passa per davant de la seu principal del PSOE, amb la gran foto del candidat a la Moncloa, ahir. / AGUSTÍN CATALÁN

2
Es llegeix en minuts
JUAN RUIZ SIERRA / MADRID

La façana del quarter general del PSOE, al madrileny carrer de Ferraz, va apareixer ahir de bon matí canviada completament. Els balcons estaven tapats per dues lones de 36 metres quadrats. A la primera hi apareixien el puny i la rosa, recuperats després d'haver desaparegut en els últims mesos, i el lema El canvi que uneix. A la segona, el secretari general i candidat, Pedro Sánchez, amb pantalons texans i una de les seves habituals camises blanques.

Una aposta tan decidida per la imatge de l'aspirant és estranya en la tradició del PSOE, i els crítics amb Sánchez van assenyalar que el precedent més pròxim no és engrescador. En les autonòmiques del 2011, una foto a cavall de l'ara defenestrat Tomás Gómez, llavors candidat a la Comunitat de Madrid, va aparèixer a la façana del PSM amb la llegenda Invictus. Però la direcció del PSOE defensa la seva aposta ressaltant que Sánchez està més ben valorat que les sigles que representa. «Ell suma molt a la marca», assenyala un estret col·laborador del líder socialista.

La campanya del principal partit de l'oposició girarà al voltant de la figura del candidat, que ahir va aparèixer a la sala Ramón Rubial, on solen tenir lloc les grans cimeres socialistes, amb dues capses de dònuts. El lloc s'ha transformat en el denominat Espai d'Activació, des del qual 200 voluntaris i personal trucaran a mig milió de militants i simpatitzants per activar-los de cara a les generals del 20 de desembre. Sánchez va inaugurar el procés contactant amb un afiliat madrileny denominat Alberto, a qui va exposar la iniciativa. Tot semblava dissenyat al mil·límetre, i va tenir un to una mica artificial, però Sánchez, abans de demanar la compareixença de Mariano Rajoy per l'esmena de la Comissió Europea als seus pressupostos (més informació a la pàgina 22), va assegurar que no.

«Farem una campanya de molt carrer, treballant juntament amb els col·lectius: educatius, sanitaris, sindicats… En principi, no volem fer mítings de gran format, però no se sap mai», expliquen en l'entorn de l'aspirant, que dissabte reunirà el comitè federal del PSOE per aprovar les llistes, que seran presentades un dia després en un acte a Madrid. La campanya buscarà també el cara a cara amb el PP, insistint que l'única alternativa real a Rajoy es diu Pedro Sánchez i no Pablo Iglesias ni Albert Rivera, però això no significa que el PSOE defugi els debats amb els líders de Podem i Ciutadans.

Els diferents formats

Notícies relacionades

«Vull debatre amb tots i sobre tot», va assenyalar el secretari general, que en el seu programa proposarà que una comissió independent reguli aquestes trobades. Rivera, l'aliat preferent arribat el cas, va exposar una posició similar sobre la necessitat que tots els candidats contrastin propostes. Iglesias va enviar una carta als altres tres líders amb possibilitats d'arribar a la Moncloa. Advocava per un debat sense pactar, amb preguntes dels ciutadans, a quatre, deixant de banda la resta de forces.

El Partit Popular es mou entre dos formats. El seu vicesecretari d'acció sectorial, Javier Maroto, va assenyalar que hi havia «espai» per a un cara a cara entre Rajoy i Sánchez i també per a una trobada entre quatre. Una cosa similar pot acabar passant. Fonts de RTVE citades per Europa Press van plantejar un duel entre el president i el cap de l'oposició, així com un debat més ampli amb els partits amb representació parlamentària, Podem i Ciutadans.