A LA CAÇA DE L'INDECÍS

10 consells per guanyar un debat a la televisió

Conèixer l'adversari, definir una estratègia, condensar el missatge i vigilar el llenguatge corporal són alguns dels elements que poden assegurar l'èxit al candidat

La feina no s'acaba quan s'apaguen les càmeres perquè el cicle informatiu dura 24 hores i hi ha una conversa constant a través de les xarxes socials

4
Es llegeix en minuts
Saül Gordillo
Saül Gordillo

Periodista

ver +

Aquest dilluns se celebra el debat organitzat d'Atresmedia, moderat per Vicente Vallés i Ana Pastor, que reunirà Soraya Sáenz de SantamaríaPedro SánchezAlbert Rivera i Pablo Iglesias. Dilluns que ve l'Acadèmia de la Televisió reunirà Mariano Rajoy i Pedro Sánchez en un esperat cara a cara electoral. L'impacte dels debats televisius -aquest dimecres se celebra el debat d'EL PERIÓDICO, que es podrà seguir en directe a la nostra web- serà determinant per influir en el 41% d'indecisos que figuren en l'enquesta del CIS, així com per marcar la conversa a les xarxes. La consultora MAS Consulting resumeix els 10 consells per guanyar un debat en televisió:

 

 

1. ESTUDIA I ASSAJA

La primera fase del debat és el predebat, en el qual es negocien els formats i les regles del cara a cara. El candidat ha de conèixer al detall com es desenvoluparà el debat, els temps, els torns, l'escenografia i els temes a tractar. La preparació i l'assaig és important, ja que en la mesura que el portaveu se senti còmode amb el seu discurs, els seus arguments i tots els elements externs, serà capaç de transmetre més seguretat.

 

 

2. CONEIX EL TEU ADVERSARI

L'equip de campanya ha de treballar amb el candidat ajudant-lo a conèixer els punts forts i punts febles dels seus adversaris, el seu estil com a orador, els seus trucs i els seus missatges. Les grans batalles es guanyen abans d'arribar al terreny de joc, i per aquest motiu un bon arxiu audiovisual amb intervencions dels oponents pot ser un gran aliat per preparar un debat.

 

 

3. DEFINEIX LA TEVA ESTRATÈGIA

Una vegada estudiat a fons el format i l'adversari, s'ha d'establir l'estratègia que se seguirà davant de les càmeres. La millor improvisació està perfectament preparada, per la qual cosa el candidat ha de començar el debat amb un full de ruta sobre què, com i quan dir-ho.

 

 

4. CONDENSA EL TEU MISSATGE

Un dels pitjors problemes dels polítics acostuma a ser intentar explicar-ho tot, però en televisió el temps és limitat. Sempre s'ha de prioritzar la qualitat per damunt de la quantitat d'informació.

 

 

5. NO AVORRIR

Els polítics solen estar acostumats a regir-se pels codis institucionals, que solen ser l'antítesi de la diversió. Per això, el candidat davant les càmeres no pot parlar de la mateixa manera que en un parlament. El percentatge de persones que canviaran de canal durant el debat serà directament proporcional a l'ús de termes tècnics i jurídics habitualment utilitzats en la política. L'èxit de la televisió es basa a connectar amb la gent a través de les emocions i, agradi o no, els millors oradors de la política al llarg de la història eren molt conscients d'aquest punt. 

 

 

6. DÓNA BONS TITULARS (I TUITS)

En el millor dels casos, el debat serà seguit per una gran audiència però la gran majoria dels ciutadans es farà una idea del que s'ha dit (i qui ha guanyat) pel que es comenti en les xarxes socials i pel que llegeixi als diaris, senti a la ràdio i vegi a la televisió l'endemà. La clau és oferir bons titulars, complementats amb exemples i anècdotes.

 

 

7. PREPARA L'OBERTURA I EL FINAL

L'obertura i el final són normalment els moments de més interès en el debat i el candidat ha de preparar-los amb deteniment. Com vol engegar i quin to vol marcar i quin últim missatge vol transmetre al final perquè els votants confiïn en ell són clau per a un bon debat.

 

 

8. VESTEIX-TE DE MANERA QUE NINGÚ PARLI DE LA TEVA INDUMENTÀRIA

Encara que als mitjans de comunicació els encanta aquest assumpte, les corbates, les americanes i els pentinats no guanyen debats. El públic es quedarà amb una impressió general sobre el candidat: si transmet confiança, fermesa, empipada, humor, empatia, tebior i confiança. Aquesta impressió és el cúmul de molts elements i l'aparença externa n'és un més. La clau és que la indumentària i els complements passin al més desapercebuts possible i que no entelin el que és essencial: el missatge.

 

 

9. VIGILA EL TEU LLENGUATGE CORPORAL

Tan important és el que es diu, com la manera de dir-ho. Els gestos, la mirada i la veu comuniquen tant com les paraules, així que és important que el llenguatge corporal acompanyi i reforci el nostre missatge. La clau està en la naturalitat i corregir els tics més molestos. Les càmeres sempre desmunten el que és artificial i agraeixen la sinceritat.

 

Notícies relacionades

 

10. COORDINA EL TEU EQUIP PER AL POSTDEBAT

Les tres fases del debat són: predebat, debat i postdebat. La feina no s'acaba quan s'apaguen els focus i les càmeres. Avui dia, quan el cicle informatiu dura 24 hores i hi ha una conversa constant a través de les xarxes socials, el candidat necessita comptar amb un bon equip capaç de transmetre un missatge coordinat sobre què ha passat en el debat. Els mitjans de comunicació i les xarxes acostumen a ser els jutges que determinen qui guanya i qui perd, i per això la tasca d'influència sobre els jutges forma part de la litúrgia del postdebat.