DIMECRES, 9 DE DESEMBRE

Pablo Iglesias capgira tendències en la campanya de les xarxes socials

El candidat de Podem desbanca Mariano Rajoy, que segueix sent el 'més polèmic' a Twitter i Facebook

2
Es llegeix en minuts
Saül Gordillo
Saül Gordillo

Periodista

ver +

El candidat de Podem Pablo Iglesias acaba de superar l'aspirant a la reelecció pel PP, Mariano Rajoy, en la cibercampanya electoral. Iglesias ha superat el president del Govern com el candidat més popular a Twitter i Facebook, mentre que Pedro Sánchez (PSOE) manté l'avantatge sobre Albert Rivera (Ciutadans). El debat televisiu a quatre ha suposat un punt d'inflexió, i Iglesias ha sortit propulsat a les xarxes socials. 

Podem i Pablo Iglesias conserven la primera posició com a partit i candidat més influent a les xarxes, segons Eleccions 20-D, un projecte de monitorització de Twitter Facebook de les empreses Sibilare Websays

La corrupciól'ocupació Catalunya són els temes que dominen la conversa, per darrere del tema estrella, que segueix sent el debat de dilluns a La Sexta i Antena3. 

SENTIMENT NEGATIU

¿Com funciona el projecte Eleccions 20-D? El tema de la 'polèmica' o sentiment negatiu és interessant analitzar-lo al detall:

Si deixem al marge els perfils dels partits bascos -s'aprecia clarament un patró diferent-, es pot observar que el PP, que per volum de mencions és el més popular, figura com 'el més polèmic' perquè la diferència entre mencions netament positives i mencions explícitament negatives, li resulta molt desfavorable. Una quarta part de les referències al PP -el partit al Govern- són explícitament negatives.

ERC I DIL, MOLT IGUALATS

A l'altre extrem apareix Podem, el únic cas en què la negativitat queda compensada pels comentaris manifestament positius. IU està a un pas d'això, però no hi arriba, i es queda a -1,05%. ERC i Democràcia i Llibertat (DiL) semblen molt igualats, mentre que Unió -amb un volum de conversa molt baix- és el partit que té menys suport explícit positiu i menys de negatiu: un dibuix pla.

Democràcia i LlibertatCONVERSA EXTERNA

Aquestes xifres s'haurien de comparar amb la del nombre de mencions en xarxes externes als canals corporatius, és a dir, no són missatges emesos pels propis aparells de partit ni tampoc reaccions a aquests argumentaris. És el que els especialistes, com Marc Argemí, de Sibilare, anomenen "conversa externa". Aquest dimecres, els percentatges de conversa externa per cada formació són els següents:

Unitat Popular i Unió no acaben de disparar-se a les xarxes. El PP té tant de negatiu perquè la major part de la conversa no està conduïda per ells. "Està en el punt de mira, clarament", explica Argemí. Entre 63% i 55% estan els altres partits d'àmbit espanyol amb opcions reals. "Resulta interessant veure com DiL té més impacte ERC, fins a 10 punts més".

LA MOBILITZACIÓ DE LES BASES

Notícies relacionades

Per últim, els analistes disposen de dades per detectar el nivell de resposta als missatges dels partits. Això indica la mobilització de les bases i l'impacte dels argumentaris. Aquesta xifra és la mitjana de respostes per cada missatge corporatiu emès:

El PP té la 'millor resposta' de les seves bases. Tant el PP com el PSOE tenen, segons els analistes d'Eleccions 20-D, "una estructura més sòlida de partit". Podem és "un cas diferent perquè té una infinitat de canals corporatius i és molt capil·lar", explica Argemí. "Estan fent una gran campanya 'on line'. Les seves bases assumeixen bona part dels canals corporatius de Podem", afegeix el director de Sibilare.