PSOE i C's "avancen" en les negociació però segueixen lluny d'un "pacte global"
Coincideixen en anticorrupció i polítiques socials i discrepen sobre model laboral i impostos
El partit taronja insisteix que només pensa en una abstenció, mentre que els socialistes confien en un vot a favor en la investidura

undefined32833733 madrid 17 02 2016 politica reuni n equipo negoc160217181039 /
El PSOE i Ciutadans mantenen la seva sintonia per arribar a un pacte de governabilitat, però no es posen d’acord ni en el sentit del vot ni en els companys del viatge que portaria Pedro Sánchez a la Moncloa. Mentre que el partit taronja insisteix que com a màxim s’abstindrà en la investidura, els socialistes aposten que hi votaran a favor. I si el primer assenyala que Podem és incompatible en aquesta aliança (el sentiment és mutu) i hi volen sumar el PP, els segons intenten atraure la força liderada per Pablo Iglesias i descarten un acostament als populars. Els equips negociadors de tots dos partits van tornar a reunir-se ahir al Congrés i van comprovar que han portat a terme «avanços substancials», tot i que encara es troben lluny d’un pacte global.
José Antonio Villegas
VICESECRETARI Gen. DE C'S
"Si en alguns dels punts no hi ha acord, no hi haurà pacte i de ben poc serviran els avanços que s'hagin produït"
L’optimisme és més gran a les files socialistes. «Les converses avancen a bon ritme. Cap de les diferències és insuperable. Estem convençuts que arribarem a un acord dilluns o dimarts de la setmana vinent», va dir el portaveu del PSOE, Antonio Hernando. Des de l’altre costat, el vicesecretari general de Ciutadans, José Manuel Villegas, es va mostrar una mica més escèptic, dins de les bones paraules que es dediquen aquests dies els dos partits. «Hi ha hagut avanços. S’està arribant a punts de trobada, però en d’altres hi ha més dificultats. Si en alguns dels punts no hi ha acord, no hi haurà pacte i de poc serviran els avanços que s’hagin produït», va explicar.
El PSOE va aconseguir 90 diputats, i Ciutadans, 40. Perquè la seva aliança frustrés unes noves eleccions es necessitaria, a més a més del suport del PNB, o bé l’abstenció del Partit Popular, o bé el vot a favor de Podem, o bé l’abstenció del partit d’Iglesias juntament amb la d’ERC i Democràcia i Llibertat. Cap d’aquestes possibilitats sembla senzilla de concretar, i les dificultats augmenten al subratllar el partit taronja que no preveu un suport a Sánchez. «Hi votarem en contra o ens abstindrem», va explicar Villegas. «Aquesta pot ser la intenció inicial de Ciutadans, però estem convençuts que sumaran els seus vots», va contestar Hernando.
Antonio Hernando
PORTAVEU DEL PSOE
"Estem convençuts que hi haurà acord dilluns o dimarts de la setmana que ve"
SINTONIES I DISCREPÀNCIES
Els principals avanços en la negociació entre el PSOE i Ciutadans s’han produït en les mesures contra la corrupció, la despolitització de les institucions, el canvi del model productiu i les polítiques socials. Les dificultats es troben en les reformes laborals, educatives i impositives. I després hi ha un assumpte, relatiu a la política territorial, que es troba en un estadi intermedi.
El partit taronja vol que el pacte incorpori un text contra els «referèndums separatistes», i en aquest sentit ha proposat que aquest escrit sigui la resolució que el comitè federal del PSOE va aprovar el 28 de desembre. En aquesta, els socialistes rebutgen els «plantejaments que trenquin amb l’ordenament constitucional», però també, en el que va ser una imposició dels principals barons, fixen que la «renúncia» a la consulta és una «condició indispensable» per «iniciar el diàleg» amb la resta de partits, una cosa que dificulta el pacte amb Podem.
Segons Villegas, els socialistes no es van mostrar «d’acord» a afegir aquest text al futur pacte. Però Hernando en va donar una altra versió. «No hi tenim cap inconvenient», va explicar.
- Successos Els Mossos investiguen una baralla entre un home i el coronel Pedro Baños mentre firmava llibres per Sant Jordi
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- Presentador de ‘Col·lapse’ a TV3 Ricard Ustrell farà un parèntesi en la seva carrera televisiva
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- Final copa del rei Plantada històrica del Madrid a la Copa: ni entrena ni assisteix a les rodes de premsa
- Flick demana protegir els àrbitres abans de la final: "No respectar-los és no tenir fair play"
- Horari i on veure el funeral del papa Francesc per televisió
- Benestar Álvaro Bilbao, psicòleg: "Preocupar-se molt per les coses pot ser un símptoma de salut mental fràgil"
- Un mosso rescata els dos ocupants d'un cotxe després de xocar contra un mur i caure a una piscina