Els partits obren el debat sobre la retallada de despeses electorals

Rivera suggereix que el 'mailing' sigui conjunt i no individual, i Errejón, que s'estengui el 'crowfunding'

El PP assegura que ben aviat faran propostes concretes i el PSOE prefereix reduir publicitat exterior

undefined33682422 madrid 27 04 2015    politica ejecutiva nacional d160427173926

undefined33682422 madrid 27 04 2015 politica ejecutiva nacional d160427173926 / Agustin CATALAN

2
Es llegeix en minuts
G. R. / MADRID

Alguns polítics com el ministre de Justícia en funcions, Rafael Catalá, o el socialista Antonio Hernando havien parlat fa setmanes de la necessitat de reduir les despeses electorals en el cas que s'hagués de repetir les generals. Ara que el 26-J ja no és una hipòtesi, sinó la forma de denominar la jornada en què es tornarà a cridar els espanyols a les urnes, els partits es mostren disposats a asseure's a negociar fórmules perquè la campanya sigui menys costosa campanya sigui menys costosaque la del desembre. De fet, el cap de l'Estat també va aprofitar l'última ronda de converses que ha tingut amb els grups -que va acabar sense candidat a la investidura- per fer als polítics aquest suggeriment, i també que no entrin en una confrontació infructuosa que no aporti solucions als problemes reals dels espanyols.

En aquest context, les organitzacions han començat a posar sobre la taula les seves pròpies propostes. I també les seves reticències. Aquest dimecres Albert Rivera, al final de l'Executiva de Ciutadans, ha apostat perquè juntament amb el PP, el PSOE i Podem es tanqui un pacte per reduir a la meitat el límit de les despeses electorals i que el 'mailing' sigui conjunt, de forma que a cada bústia hi arribi un paquet amb les paperetes de totes les organitzacions. Això, segons els càlculs, convertiria el cost de 30 milions del desembre en cinc. Els populars, per boca del seu portaveu, Rafael Hernando, ja han avançat que no pensen renunciar a tenir enviaments propis perquè serveixen “de contacte directe” amb els votants (tampoc ho contempla el PNB) especialment en àrees d'Espanya on segons diuen segueix sent complicat per pressió social arribar a un col·legi electoral determinat. Segons els conservadors, les iniciatives per disminuir la despesa general han d'anar per una altra banda, i han apuntat que ben aviat hi pot haver reunions formals en què presentin les seves idees sobre aquesta qüestió.

MENYS BANDEROLES I AJUDA DE SIMPATITZANTS

Notícies relacionades

Des de Podem, el seu portaveu a la Cambra Baixa, Íñigo Errejón, ha respost que això del 'mailing' conjunt pot presentar “problemes tècnics” i que no és fàcil establir el criteri de quines són les organitzacions que queden fora del paquet global. “¿La representació parlamentària? Si hagués sigut per això nosaltres, abans del 20-D, no hauríem fet 'mailing'”, ha apuntat. En aquest context, ha proposat que tots els partits s'apliquin a si mateixos l'austeritat i que imitin el ‘crowfunding’ que els podemistes apliquen des que van entrar en campanya, això és, demanar petites quantitats de diners voluntàries als seus simpatitzants -evitant la sol·licitud de crèdits als bancs- que després són tornades un cop es cobren les subvencions electorals.   

Pel que fa als socialistes, sembla que també han estudiat la possibilitat de reduir costos d'enviaments publicitaris, encara que no s'hagi pres cap decisió sobre aquest punt per l'oposició d'algunes federacions, especialment les més rurals, on s'avisa que una decisió així podria ajudar a abaixar la participació en comicis. En aquest context, els dirigents del PSOE es mostren més proclius en aquest moment a reduir fins on sigui possible la publicitat d'exteriors (cartells, entre altres coses).