Un país sense exèrcit, la proposta de l'esborrany de constitució catalana
"Els exèrcits dels segles XIX i XX, per més avançats que siguin, no serveixen per a res", assegura un dels seus impulsors

PACIFISTA /
Un país sense exèrcit. Aquesta és la proposta en matèria militar de l'esborrany de constitució catalana. "Els exèrcits dels segles XIX i XX, per més avançats que siguin, no serveixen per a res", assegura Jordi Domingo, un dels impulsors d'aquesta iniciativa. La república catalana que projecten des de Construïm proposa, ja al preàmbul del document, que els catalans es presentin com una "nació de pau" i es "postulin com a defensors insubornables dels drets humans".
El garant de la seguretat en una Catalunya independent seria l'Agència Nacional de Seguretat i Defensa, que no només s'encarregaria de la defensa dels seus ciutadans, sinó que també tindria la missió de garantir el compliment de les obligacions internacionals contretes per Catalunya en aquesta matèria. Per sobre d'aliances militars, aquesta proposta de constitució propugna també, fidel a l'esperit pacifista de tot el text, la creació de l'Institut Internacional de Pau i Treva de Catalunya. Un organisme que tindria com a objectius "detectar fonts de conflicte; mediar per evitar-los; buscar solucions de treva; participar en missions d'ajuda humanitària i actuar en cas de migracions produïdes per conflictes o d'estralls per catàstrofes bèl·liques o naturals".
Garantir per sobre de tot els drets i les llibertats és una de les prioritats per als redactors d'aquest text. En aquest sentit, un dels articles d'aquest esborrany constitucional remarca que el dret a la vida, a la nacionalitat i la llibertat de pensament no podran ser mai conculcats ni limitats, ni tan sols en estats d'alarma, excepció o setge.
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Automoció Seat prescindeix d’improvís de Griffiths, president de la companyia
- Predicció meteorològica L’arribada d’una nova borrasca tornarà a portar pluges generalitzades a partir de dimecres
- Seguretat viària Augmenten més d'un 46% els morts a les carreteres catalanes en el primer trimestre de l'any
- Entendre més Màximo Pradera: "Vaig tenir càncer perquè cap metge em va fer mai la pregunta clau: ¿Què menges?"
- Nou projecte Barcelona estrena un institut d’investigació sobre arquitectura i urbanisme sostenible
- Repartiment de migrants Catalunya declara que els seus centres de menors migrants ja superen el 100% de la seva capacitat
- ACTUALITAT BLAUGRANA Perillen els 100 milions dels seients VIP del FC Barcelona, claus per fitxar a l’estiu