Podem fixa l'eix mediterrani com a prioritat per al 26-J

La campanya posarà el focus a Catalunya, València i Mallorca, on aspiren a ser primera força

El partit confirma que Iglesias sortirà amb perfil baix i només assitirà a una desena de mítings

undefined32205540 valencia 18 12 15  pol tica  mitin podemos  pablo 160531155846

undefined32205540 valencia 18 12 15 pol tica mitin podemos pablo 160531155846

3
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol
Iolanda Mármol

Periodista

ver +

Si En Comú Podem va ser la primera força política a Catalunya el 20-D (va aconseguir 12 diputats), el partit morat es proposa davant la repetició electoral aconseguir aquest mateix èxit també a les Illes Balears i al País Valencià, on van ser segons, rere el PP. Encara que la campanya no es presentarà fins dijous, fonts de la formació han avançat que l'arc mediterrani serà el principal eix en la contesa, perquè l'ambigu concepte de plurinacionalitat que defensen quedi ‘aterrat’ en actes multitudinaris i, esperen, de gran valor simbòlic. Tant és així que la força de Pablo Iglesias no té previst un únic míting central en l'equador de la campanya, sinó que n'està organitzant diversos a Barcelona, València, Alacant i Mallorca. A les illes, els podemistes planegen un gran desplegament amb presència de tots els líders de les seves confluències territorials. I a més està prevista la visita de l'alcaldessa Ada Colau en alguns dels mítings més significatius, com el de Madrid, on Podem situa l'inici de la campanya i està estudiant també tancar-lo en aquesta ciutat. 

Animat per les enquestes, el secretari polític, Íñigo Errejón, ha dissenyat una campanya descentralitzada, allunyada de les caravanes tradicionals en les quals el candidat fa una gira única. La intenció, aquesta vegada, és establir diversos circuits simultanis fins i tot entre els dirigents estatals del partit, que compartiran cartell amb Alberto Garzón en múltiples ocasions. Iglesias i el líder d'IU coincidiran almenys en quatre escenaris, dues més ho farà amb Errejón -Màlaga i Corunya- i també es programaran actes del malagueny amb altres membres de la direcció de Podem. 

Una de les principals novetats de la campanya, més enllà de l'èmfasi al Mediterrani, és la reducció d'actes en els quals participarà el secretari general dels morats. Pablo Iglesias només intervindrà set o vuit dies, i la resta del temps el dedicarà a preparar els debats entre candidats i les entrevistes en televisió. En la decisió concorren dos factors determinants.

El primer, és efectivament la necessitat d'estudiar per afrontar una campanya que es juga en bona mesura a la petita pantalla. Però també és cert que el declivi en la seva imatge, que ha caigut en picat en la valoració de líders que avalua el CIS, també ha influït en la configuració de la campanya. La consigna és que Iglesias traslladi una imatge menys agressiva en l'aspecte icònic -últimament utilitza corbates-  i també en l'aspecte discursiu, per evitar exabruptes i titulars explosius que restin coherència a una estratègia fonamentada a enfrontar dos eixos dicotòmics: la rudesa de PP, PSOE i Ciutadans davant la il·lusió de les files de Podem. 

GEOGRAFIA EMOCIONAL

El disseny de la campanya es basa en un esperat -i gairebé desitjat- augment de l'agressivitat dels seus contrincants per poder traslladar una sensació de ‘fair play’ i de bonisme que millori la radicalitat amb la qual la població diu haver percebut Iglesias en els mesos de les negociacions de governabilitat. Per això, els dirigents de Podem no perden l'ocasió de destacar l'“intent d'enfangar” que observen en els seus adversaris com l'últim vídeo de C’s contra "'el coletas'", o les acusacions de “radicals” i “comunistes”. En el fons, opinen, aquest maniqueisme primari els beneficia i els permet descriure's des de la lògica de dirigents que afronten la batalla amb bones arts. 

Notícies relacionades

En els seus mítings, Errejón demana als simpatitzants que no responguin als atacs i admet que bona part de la contesa es mesurarà en “la geografia emocional” que enfronta “gestos esquerps” amb “il·lusió”. 

L'altre gran repte per a Podem és aconseguir una penetració més important en entorns rurals i en població a partir de 50 anys, a la qual esperen seduir a través de la connexió amb els seus fills o néts, un sector que el partit ja té guanyat.