Podem recorre a la geografia emocional

Errejón apel·la als sentiments per capturar el vot dels grans i esmorteir la campanya de la por del PP

jcarbo34161310 salamanca 05 06 2016 politica i igo errejon  de po160605173004

jcarbo34161310 salamanca 05 06 2016 politica i igo errejon de po160605173004 / marianoneyra com

2
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol
Iolanda Mármol

Periodista

ver +

La direcció de Podem espera una campanya polaritzada en la qual els seus adversaris els ataquin amb dards verinosos per fer-los caure al fang, arrossegar-los a l’agressivitat i així inocular el missatge de la por. El principal focus d’electorat on aquest temor es pot propagar és el de més edat, un sector especialment resistent al canvi, però al qual el partit morat necessita per conquistar una majoria social el 26-J. El disseny de la campanya intenta conjurar aquest risc i aprofitar l’altre tall del sabre de la por: la il·lusió, simbolitzada en el cor del logo d’Units Podem.

És el gran examen davant les urnes dels podemistes, la disputa sentimental per un vot que no li ve donat i que només pot aconseguir dulcificant-se per obrir-se més enllà del vot dur ja hipermobilitzat. «Mirin d’on vénen els somriures i d’on vénen els insults, això il·lustra quina és la geografia emocional de la campanya», admet Errejón. L’estratègia s’evidencia en mítings com el d’ahir a Salamanca, ja que a les ciutats mitjanes és on Podem intueix un electorat que simpatitza amb el canvi però no acaba de fer el pas i es pot quedar en l’abstenció.

Notícies relacionades

«Intentaran enfangar la campanya, que la gent estigui enfadada. Ho intentaran en ciutats mitjanes i petites i amb les nostres persones grans», assenyala el número dos acte rere acte. I dóna dues claus: que el primer pas, el 20-D, es farà a les grans urbs, però la victòria no s’aconseguirà si no arrenquen escons clau en localitats intermèdies, i que per arribar a aquestes persones grans són imprescindibles els fills i els néts, un electorat ja seduït que arrossegui els indecisos a les urnes. «S’ha d’anar a votar amb els avis», resumeix Errejón.

La preocupació de Podem és no caure en els atacs del PP, C’s i el PSOE, en un cos a cos aspre que activi en l’electorat el record de la calç viva i els episodis més agressius de Pablo Iglesias. Per desactivar aquest risc, ha dissenyat un perfil pla i suau del secretari general. Corbata, respostes delicades a la televisió, menys mítings i més Errejón als escenaris. Des d’allà, el cap de campanya demana constantment als simpatitzants que no responguin a la crispació. També compten amb la implantació històrica d’IU, a la qual els indecisos no veuen com una cosa nova, desconeguda i al cap i a la fi arriscada, etiqueta de la qual el partit morat no s’ha aconseguit desprendre en alguns territoris.