Els 'zombis' virtuals de Susana Díaz

El PP inquireix sobre el finançament de la xarxa de 'trolls' i perfils falsos en xarxes socials per exalçar la baronessa socialista

Els "atacs coordinats" d'aquestes xarxes autòmats posen en el punt de mira Pedro Sánchez o els seus seguidors

2
Es llegeix en minuts
Julia Camacho
Julia Camacho

Periodista

ver +

'Trolls', 'bots', zombis, perfils falsos... Tot un arsenal de termes per demostrar que les batalles polítiques també es lliuren a les xarxes socials, encara que sigui fent servir falsos usuaris i amb estratègies coordinades allunyades de l’espontaneïtat que se li suposa a aquesta via. Un informe elaborat pel blog Twitter Bots (@BotsPoliticosNo), que es proposa denunciar qualsevol 'spam' (correu brossa) polític, revela la xarxa posada en marxa per exalçar les bondats de la presidenta andalusa i secretària general del PSOE-A, Susana Díaz, i fustigar els seus detractors o suposats enemics, ja siguin interns, com el líder del PSOE, Pedro Sánchez, i els seus seguidors, o externs. Des del PP andalús sospiten que pot funcionar amb mitjans públics.

El cervell de l’operació, segons aquest informe, seria el secretari d’organització del PSOE de Mairena del Aljarafe (Sevilla), Ismael Perea, responsable a més dels centres Guadalinfo de la Junta d’Andalusia, una xarxa creada en la dècada passada per facilitar l’accés públic a les noves tecnologies i reduir la bretxa digital. Al seu costat hi participarien altres destacats membres del partit, com el 'community manager' del PSOE sevillà José Carbajo Herrera o militants malaguenys.

Afalacs versus insults

Al bàndol contrari hi destaquen les baralles dialèctiques amb seguidors de Pedro Sánchez (que segons Twitter Bots també recorre a usuaris falsos) per ridiculitzar el secretari general dels socialistes. La rivalitat entre els dos bàndols es va fer especialment evident durant la campanya electoral del desembre del 2015, amb diverses accions de ‘trolleig’ que des d'aquest estudi suposen que estan "realitzades pels responsables d'aquesta xarxa". Altres comptes van ser creats per a les eleccions regionals del 2015, mentre que la resta se n'ha pogut datar l'origen el 2016, en plena pugna soterrada entre Díaz i Sánchez pel control del partit. 

'SPAM' POLÍTIC

Ells serien, segons Twitter Bots, els responsables de dues xarxes de perfils falsos i automatitzats destinades a incrementar el prestigi de la presidenta andalusa, difondre i estendre determinats 'hashtags' favorables a Díaz o desprestigiar els seus oponents, especialment del PP, Podem o del mateix PSOE. Curiosament, tots aquests usuaris que elogien Díaz van recolzar Carbajo Herrera perquè aquest guanyés un concurs d’un operador turístic en què s’oferia un viatge a les illes gregues, o li van servir d’altaveu en una disputa amb una companyia de telefonia.

COMPTES "CEDITS"

Notícies relacionades

El blog Twitter Bots ha recopilat i documentat gairebé 100.000 tuits, propagats a través dels 'bots', o xarxes d’autòmats que repliquen un mateix missatge generant una mena de 'spam' polític a la xarxa. Tots els usuaris callen i repliquen missatges al mateix temps, segons han pogut corroborar. Es tractaria d’usuaris falsos, amb noms com Blas Infante (considerat pare de l’andalusisme); Pablo Iglesias (@_PabloIglesias_), fundador del PSOE, o Tierno Galván (@Tierno_Galvan). Però també de comptes de partit o de persones reals que han «cedit» l’ús de les seves xarxes a favor del partit.

La vicesecretària d’Acció Política i Municipal del PP-A, Ana Mestre, va posar el crit al cel al conèixer l’informe sobre l’«exèrcit d’usuaris submisos i controlats per via remota per aplaudir i exalçar» Díaz, i va qüestionar si es tracta d’«un nou cas d’utilització» dels mitjans públics de la Junta d’Andalusia a favor del PSOE i de la presidenta. Per aquest motiu, va anunciar que interrogarà el Govern andalús sobre el tema.