L'ESTRATÈGIA DE LA FORMACIÓ MORADA
La cúpula de Podem, torbada per la votació massiva en les primàries
Pablistes i errejonistes desconeixen si el 'cas Espinar' ha activat els seguidors o els transversals
Més de 16.400 simpatitzants ja han elegit el seu candidat per liderar el partit morat a Madrid
combo-ramon-espinar-rita-maestre
La cúpula de Podem observa amb el pols accelerat el ritme de les votacions a Madrid. La inquietud, que ja era elevada, s'ha disparat al constatar l'alta participació en el procés de primàries per elegir candidat a liderar el partit en la federació madrilenya. En tres dies han votat més de 16.400 persones, una xifra que els deixa atònits. Pablistes i errejonistes intenten clarificar a què es deu una votació tan massiva. Les dues famílies estan convençudes que existeix un efecte derivat del ‘cas Espinar’,i no obstant, no aconsegueixen discernir en quin sentit. No saben si l'escàndol ha activat els militants durs, identificats amb les consignes de Pablo Iglesias, que estarien votant ressentits per la creença que existeix una conspiració contra Ramón Espinar, o bé passa el contrari: que ara els podemistes menys actius estan participant en massa, molestos per l'escàndol i il·lusionats en un altre tipus de lideratge.
Les dues faccions admeten que els militants més radicals estan mobilitzats, perquè saben que és un perfil que reacciona bé al missatge indignat antielit. Ara bé, es tracta d'un nucli dur però no massiu, i haver traspassat la barrera dels 10.000 només en el cap de setmana, els fa pensar que hi ha un electorat dorment que s'ha despertat. ¿Per què? ¿Per qui? ¿Contra qui? ¿Es tracta de simpatitzants més afins a l'errejonisme o de nous conquistats per Iglesias ? Ningú s'atreveix a assegurar-ho.
Les urnes virtuals estan obertes fins dimecres a mitjanit (a Madrid és festiu) però els resultats es donaran a conèixer divendres. Fins llavors, els equips d'Espinar i l'errejonista Rita Maestre intenten analitzar tots els índexs de què disposen per saber el perfil dels que estan participant.
LES CLAUS: TWITTER I ELS 'ANTICAPIS'
Notícies relacionadesÉs cert que, fins ara, en tots els processos orgànics de Podem una alta participació ha beneficiat el sector del número dos, en sintonia amb un simpatitzant més transversal i poc amant de les consignes. Com que en el partit morat la influència es mou principalment a les xarxes socials, els equips de campanya s'han bolcat a intensificar aquí la campanya i també a monitoritzar les reaccions. Fins al moment, admeten des de les dues parts, la candidatura de Maestre s'imposa a Twitter, però la lluita és tan disputada que fer un pronòstic basat en tràfic a la xarxa és arriscat i es tem que la balança acabi inclinant-se per escassos centenars de vots.
En aquest context de disputa, els vots dels afins a Esquerra Anticapitalista (IA) són fonamentals. Espinar va promoure un pacte amb ells i va assumir el gruix de les seves demandes per aconseguir una aliança forta contra Maestre. Junts van perdre la primera votació, la dels documents del projecte, fa dues setmanes. Ara, després de l'escàndol IA manté l'acord, però desconeix la reacció dels seus militants. Alguns corrents han expressat a les xarxes el seu malestar i distanciament del projecte pablista, cosa que augmenta el nerviosisme en la candidatura, ja que tradicionalment els ‘anticapis’ (com s'anomenen col·loquialment en l'entorn podemista) són els més compromesos i participatius. Si es desmobilitzen, admeten els seus, Maestre tindria el camí aplanat per imposar-se.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim