El PP defensa Trillo pel Iak-42: "Només és un informe del Consell d'Estat"

"L'assumpte ja s'havia substanciat. Estem sorpresos", assenyala Maíllo sobre el dictamen de l'organisme

El dirigent conservador insisteix que no hi ha responsabilitats pel Iak-42 i desvincula l'accident del relleu del polític del PP com a ambaixador a Londres

undefined488271 military personel carry away the coffins of 62 spanish peace170105090947

undefined488271 military personel carry away the coffins of 62 spanish peace170105090947 / PAUL WHITE

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / MADRID

El PP ha mantingut aquest dijous la línia de defensa de Federico Trillo, iniciada dos dies abans per Mariano Rajoy, després del dictamen del Consell d'EstatConsell d'Estat que responsabilitza de l'accident de l'avió Iak-42 el 2003 el Ministeri de Defensa, que llavors dirigia el polític del PP i actual ambaixador a Londres. “Només és un informe del Consell d'Estat”, ha minimitzat el vicesecretari d'Organització dels conservadors, Fernando Martínez Maíllo.

El dirigent del PP ha desvinculat a RNE l'anunciat relleu de Trillo com a cap de la legació diplomàtica a la capital britànica de l'accident, en què van morir 62 militars espanyols que tornaven de l'Afganistan. “El relleu ja estava previst i el dictamen no hi té cap relació”, ha assegurat Maíllo, que també ha mostrat la seva “sorpresa” per l'escrit del Consell d'Estat, que assenyala Trillo com a responsable de no ponderar “l'especial risc” que comportava el viatge en aquell avió.  

"Van poder ser advertides circumstàncies que haurien instat a l'adopció pels òrgans competents de mesures que haurien pogut allunyar el risc que es corria”, assenyala el dictamen, aprovat per unanimitat per l'organisme, que conclou que la causa del sinistre va ser l'esgotament i l'estrès dels pilots del Iak-42 i la seva falta de formació per afrontar situacions com la que van viure. Defensa havia sigut alertada en almenys 14 ocasions sobre l'estat precari en què estaven els avions contractats per transportar les tropes que tornaven a casa després de les seves missions de pau a l'Afganistan, com va quedar acreditat davant els tribunals. Tot i així, va mantenir els contractes amb empreses que seguien utilitzant els atrotinats avions soviètics.

LES RESOLUCIONS JUDICIALS

Notícies relacionades

“L'únic que vull dir és que hi ha hagut cinc resolucions judicials, civils i penals, que determinen la inexistència de responsabilitat derivada d'aquest fet. Estem parlant només d'un informe del Consell d'Estat. L'assumpte ja s'havia substanciat. Estem sorpresos”, ha continuat Maíllo. Els judicis per l'accident es van prolongar més d'una dècada a l'Audiència Nacional i el Tribunal Suprem, però les causes van ser arxivades. Només en van prosperar dues: una, contra els tres metges militars que van identificar erròniament 21 de les víctimes, les restes de les quals van haver de ser exhumades.

Dels tres condemnats, un va morir al cap de 15 dies, i els altres dos van ser indultats per Rajoy, que dimarts passat també va minimitzar el dictamen del Consell d'Estat amb paraules molt similars a les de Maíllo. “Això ja està substanciat judicialment. Va passar fa moltíssims anys”, va dir el president del Govern i líder del PP.