POLÍTICA LINGÜÍSTICA

La Plataforma per la Llengua llança una 'app' per classificar els comerços segons l'ús del català

CatalApp permet assenyalar els establiments "que tenen més responsabilitat lingüística i els que en tenen menys"

beth CatalApp / youtube

1
Es llegeix en minuts

La Plataforma per la Llengua ha llançat la CatalApp, una aplicació per a telèfons mòbils que permet valorar el nivell d'atenció en català de més d'un milió i mig d'establiments comercials. Una informació que té l'objectiu, segons els seus promotors, de "classificar en un rànquing els comerços que tenen més responsabilitat lingüística i els que en tenen menys", amb l'objectiu de "vetllar pels drets dels consumidors i reconèixer els establiments que actuen responsablement amb la llengua catalana".

La CatalApp, que ja es pot descarregar als telèfons mòbils amb sistemes operatius Android i iOs, permet als clients valorar a través d'emoticones l'atenció "oral, escrita i virtual" en català dels comerços, que quedaran geolocalitzats per "tenir un termòmetre de la situació". "Es tracta d'una aplicació per poder viure al 100% en català", sosté la directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres.

L'entitat assegura que diversos estudis sobre comerç demostren que la presència del català encara no ha arribat a uns "llindars de normalitat", fet que provoca que molts consumidors no puguin utilitzar aquesta llengua quan van a comprar o a fer ús d'algun servei. Segons les seves dades, a la demarcació de Barcelona només el 56% dels comerços tenen la retolació informativa en llengua catalana; a Tarragona el percentatge és molt similar, mentre que a Girona i Lleida les dades són millors.

COM LA NETEDAT DELS LAVABOS

Notícies relacionades

Mestres ha defensat la necessitat de conèixer l'ús que es fa del català en un establiment abans d'anar-hi. "Si es pot saber si els lavabos d'un hotel estan nets, això també val per a l'ús del català en un comerç". La directora de la Plataforma per la Llengua ha assegurat que "és vital que els comerços s'impliquin lingüísticament", encara que ha negat que l'objectiu de l'entitat sigui que es multi els comerços per no complir amb el Codi de Consum, que estableix que els comerços tinguin la informació com a mínim en català.

Segons Mestres, l'entitat ja ha posat l''app' en coneixement d'alguns comerciants, que l'han vist "bé". L'aplicació ha comptat amb una inversió inicial de 14.000 euros i es complementa amb un espot publicitari i una campanya a les xarxes socials.