LLEI DE MEMÒRIA HISTÒRICA
Sabadell invalida l'informe que proposava treure Machado del nomenclàtor
El text també plantejava excloure Goya, Góngora o Quevedo per ser exemples del "model pseudocultural franquista"
L'ajuntament va encarregar el document a l'historiador Josep Abad

rjulve39709621 sabadell16 08 2017 pol mica por la retirada del nombre de 170816220017 /
L'Ajuntament de Sabadell ha anunciat aquest dimecres que descarta l'informe sobre el nomenclàtor elaborat per l'historiador Josep Abad per redefinir els noms d'espais públics de la ciutat, i que proposava excloure del nomenclàtor el poeta Antonio Machado per "espanyolista i anticatalanista".
El document suggeria modificar el nom de la plaça dedicada a Machado argumentant que "sota l'aurèola republicana i progressista amb què s'ha revestit la seva figura, hi ha una trajectòria espanyolista i anticatalanista". Al mateix sac que l'autor de 'Campos de Castilla' -que va morir el 1939 a Cotlliure (França) poc després d'exiliar-se fugint de les tropes franquistes-, Abad també col·locava Francisco de Quevedo, ja que els considera "hostils a la llengua, cultura i nació catalanes".
Altres noms que l'informe es qüestionava que haguessin de continuar en el nomenclàtor eren els de Francisco de Goya, Calderón de la Barca, Garcilaso de la Vega, Luis de Góngora, José de Espronceda, Ramón de Campoamor, Gustavo Adolfo Bécquer, Leandro Fernández de Moratín, Tirso de Molina o Mariano José Larra, ja que són exemples paradigmàtics del "model pseudocultural franquista" que, segons l'historiador, s'hauria de corregir.
Respectar la memòria històrica
"El govern de Sabadell està inequívocament compromès amb el desenvolupament de la llei de memòria històrica, que, entre altres accions, implica la revisió i actualització del nomenclàtor de la ciutat", assenyala el consistori en un comunicat. "En aquest sentit, ja s'han portat a terme algunes actuacions, com substituir el carrer d'Alfons XIII pel carrer de la República o retirar el monument de l'alcalde franquista Josep Maria Marcet", diu el text.
I afegeix que per implicar la ciutadania en la revisió del nomenclàtor, es va crear una taula formada per entitats i associacions de la ciutat que té com a objectiu proposar tant els canvis com els criteris a seguir en el futur. "El govern de Sabadell entén que la polèmica generada en els últims dies al voltant del contingut d'un informe extern l'invalida com l'eina inicial de treball que havia de ser", apunta.
Un nou punt de partida
Per tot això, l'ajuntament afegeix que, com que aquesta situació ha dificultat el debat constructiu i serè sobre el nomenclàtor i la memòria històrica, ha decidit tornar a iniciar aquest procés. "Aquest nou punt de partida ha de reforçar la capacitat de la taula per desenvolupar amb normalitat aquest procediment de revisió, preservant com a únic objectiu tenir uns carrers i un nomenclàtor respectuosos amb la memòria històrica, i deixant de banda tot el que hagi pogut destorbar", afegeix.
Notícies relacionades"El feixisme no té cabuda als carrers de Sabadell, la cultura hi és i hi seguirà present, seguim endavant amb el procés i per això la taula serà convocada ben aviat", acaba la nota.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- Pintades al cotxe de l’avi que va admetre haver abusat de la neta durant anys a Pals: "Violador"
- Criança El pediatre Carlos González explica la importància de la dependència emocional amb els fills: "Tots tenim una dependència dels nostres pares..."
- Relacions Govern-ERC Junqueras no garanteix el suport al segon suplement de crèdit d’Illa i li demana que segui a negociar
- Educació a Catalunya Illa justifica amb el descens d’alumnes que es tanquin 111 línies de l’escola pública
- Successos Detingut a França l’‘assassí en sèrie d’agricultors’: va fer un recorregut mortal de Tudela a Lleida en 40 dies