LA DIFUSIÓ DE LA CONSULTA

Les multinacionals de la publicitat giren l'esquena a la campanya de l'1-O

Les gestores eviten distribuir anuncis de la Generalitat a la premsa sobre el referèndum unilateral

decidir

decidir

3
Es llegeix en minuts

Les grans firmes homologades per la Generalitat per distribuir publicitat institucional entre la premsa es desmarquen de la campanya institucional de l'1-O. Ni Media Planning, ni Arena, ni Focus Media ni Carat comercialitzaran anuncis sobre el referèndum unilateral.

El Govern de Junts pel Sí tenia previst començar la campanya d'anuncis en premsa aquesta setmana, la mateixa en què vol aprovar al Parlament la llei del referèndum i la de transitorietat. De fet, per televisió, a TV-3ja es va emetre dilluns a la nit el primer espot. En aquest, d'uns 10 segons de durada, apareix un encreuament de vies de tren amb un lema sobreimpressionat que diu: 'Vas néixer amb la capacitat de decidir, hi renunciaràs?'. 

Tant aquesta imatge com el missatge són els mateixos que l'Executiu de Carles Puigdemont tenia previst incloure en les pàgines de publicitat dels diaris. No obstant, almenys des de les companyies homologades, no es portarà a terme la distribució de la campanya.

Les possibles candidates

L'empresa Media Planning, que va ser la que va gestionar la publicitat institucional de la consulta del 9-N, motiu pel qual va ser citada a declarar davant l'Audiència Nacional, va quedar desqualificada per part de la Generalitat per defectes de forma. Una altra de les possibles aspirants, Arena, que com Media Planning està integrada en la multinacional del sector Havas, ni tan sols va presentar la seva candidatura per portar a terme aquests treballs.

Segons consta en la resolució d'adjudicació publicada al portal de contractació pública de la Generalitat, va ser la companyia Carat la que va guanyar el concurs per distribuir a la premsa els anuncis institucionals. Concretament, la seva oferta va ser per un import de 2.713.384,44 euros.

Es tractava, segons la documentació de la Conselleria de Presidència, d'"una campanya de publicitat institucional per potenciar el civisme". En  cap moment s'esmentava el referèndum unilateral de l'1-O. Només es deia que la campanya finalitzava el 30 de setembre del 2017 i que la contractació es feia per la via d'urgència perquè estava previst fer-lo a l'estiu però no es va poder fer llavors "per motius de disponibilitat pressupostària". A més, si s'hagués seguit el procediment ordinari s'hauria superat "el període previst i considerat òptim a nivell comunicatiu".

Així va quedar establert fins la setmana passada, però dilluns Carat va optar per retirar-se i va comunicar per correu electrònic la renúncia al contracte. En la documentació feta pública no s'exposen els motius.

Quedava, per tant, una sola candidata possible: Focus Media, que forma part de la multinacional WPP. Aquesta firma, que va oferir els seus serveis per un import de 2.782.879,24 euros, va ser l'encarregada de la campanya des de dilluns a la nit després de la renúncia de Carat. No obstant, dimarts al migdia també va decidir fer marxa enrere i rebutjar el contracte.

La fiscalia actua

En relació amb aquesta campanya de publicitat, i concretament sobre l'anunci ja emès per TV-3, la fiscalia ja estudia l'espot per si pogués ser constitutiu d'algun tipus de delicte. En el cas que determini que així és, el ministeri públic imposarà la corresponent denúncia contra els responsables de la seva emissió davant el tribunal competent, informa Ángeles Vázquez.

Notícies relacionades

Fonts fiscals han explicat que la institució analitzarà si l'anunci contravé la prohibició dictada pel Tribunal Constitucional que es porti a terme qualsevol acte encaminat a la celebració d'un referèndum que va quedar anul·lat pels magistrats. En cas que així ho entengui, s'interposarà una nova denúncia o s'ampliarà amb aquests nous fets algun dels procediments que ja estan oberts als tribunals catalans.

Turull respon

"Aquesta Fiscalia el que voldria, potser, és que sigui en blanc i negre i amb música del NO-DO. ¿Quin delicte és posar aquest anunci?", va dir dimarts el conseller de Presidència, Jordi Turull, davant la possibilitat que s'obri una investigació.