Un informe denuncia les "inhumanes" càrregues policials de l'1-O
Cinc entitats sostenen que els agents van utilitzar "mètodes de tortura" i d'"alta potencialitat lesiva"
El treball serà enviat a diverses organitzacions de les Nacions Unides i del Consell d'Europa

zentauroepp40367049 01 10 2017 lleida disturbios en el barrio de cappont de llei171001123818
Cinc entitats de defensa dels drets humans han elaborat un informe que analitza les diverses actuacions policials portades a terme a Catalunya durant les últimes setmanes i, en especial, sobre els fets que van tenir lloc l'1-O, quan la Policia Nacional i la Guàrdia Civil van carregar contra votants de 92 col·legis electorals per retirar les urnes del referèndum independentista prohibit pel Tribunal Constitucional.
El treball que firmen els col·lectius d'Irídia, Novact, Institut de Drets Humans de Catalunya, Lafede.cat i el Grup de Periodistes Ramon Barnils, conclou que les accions dels dos cossos policials el dia 1 d'octubre per impedir la votació van ser en alguns casos d'"alta potencialitat lesiva", van atemptar contra la integritat física i moral i van incloure "mètodes de tortura i tractes inhumans i degradants".
Contra drets civils
Aquestes càrregues, així mateix, van afectar de forma directa "altres drets civils com el de la llibertat d'expressió, de reunió, de manifestació i de participació en assumptes públics". L'ús d'aquesta força, a més, es va portar a terme sobre concentracions en les quals no hi havia "cap tipus de disturbi". Els policies van ser rebuts per un nombre important de persones "que aixecaven les mans" o que "s'asseien a terra o a les escales" per exercir una protesta de resistència "pacífica".
"En moltes ocasions", subratlla aquest treball, els agents no es van limitar a estirar els manifestants, sinó que van clavar "cops amb les mans i amb les botes en diverses parts del cos –incloent-hi zones vitals–, utilitzant guants de seguretat o elements punxants no visibles". Hi va haver agressions "a la cara, als ulls, al nas, a la boca, a la part superior del cap, les espatlles, omòplats, costat, ronyons o cames". També es van produir "estirades de cabells i tocaments a les mames i els mugrons" i es van utilitzar expressions verbals "humiliants o vexatòries de naturalesa sexual". Subratlla també l'ús "massiu" de la porra contra els manifestants, que en nombroses ocasions no va ser precedit de cap avís verbal.
Pilotes de goma
Notícies relacionadesL'informe dedica un apartat a l'ús de pilotes de goma per part de la Policia Nacional, una eina antiavalots. Aquests projectils de goma estan prohibits pel Parlament de Catalunya i, segons els protocols vigents, no es poden disparar a curta distància o apuntant a parts vitals. Això es va incomplir a l'escola Ramon Llull de Barcelona. Un home ha perdut la visió d'un ull al rebre un tret de pilota de goma des d'una distància massa pròxima que, a més, va ser llançada apuntant a l'altura del cap.
El treball també es fa ressò de les "nombroses" denúncies de periodistes que han sigut coaccionats durant la cobertura d'esdeveniments d'interès públic i qüestiona els danys col·laterals sobre els drets civils dels catalans que han provocat les actuacions policials que van precedir i que han seguit la turbulenta jornada de la consulta. L'informe serà enviat a una vintena d'organitzacions que formen part de les Nacions Unides i del Consell d'Europa.
Drets humans Referèndum a Catalunya Policia Nacional Guàrdia Civil ONU (Nacions Unides) Forces de seguretat Abusos als Mossos Independència de Catalunya Tortura Consell d'Europa
- Accident greu Més de 30 ferits en una col·lisió entre dos autocars a l’avinguda Diagonal de Barcelona
- Aquest dilluns Dia de pluja a Barcelona: el temporal deixa fortes pluges i fins i tot calamarsa en alguns barris de la ciutat
- Normativa ¿Es pot conduir amb la ITV caducada però amb cita prèvia?
- L'estafa que està apareixent als mòbils dels clients de CaixaBank
- Greu accident El xoc de dos autocars a la Diagonal provoca 51 ferits
- Mètode infal·lible per combatre insectes i plagues a casa: així s’acaba amb el bitxo de la humitat
- Tribunals El jutjat de Martorell reobre la investigació per la mort d'Isak Andic
- Investigació policial Gene Hackman va morir nou dies abans que trobessin el seu cos
- Hisenda Atenció! Aquestes dues noves caselles de la Declaració de la Renda 2025 podrien estalviar-te diners
- Fira tecnològica a Barcelona Mobile World Congress 2025, en directe: última hora del MWC i novetats