INVESTIGACIÓ PELS PREPARATIUS DEL REFERÈNDUM
Els investigadors acusen el Govern d'"argúcies" per camuflar el pagament d'anuncis de l'1-O
La Guàrdia Civil considera acreditat que s'han gastat, almenys, mig milió d'euros en publicitat

zentauroepp40362700 mesa electoral urna papeletas171001021712
El Govern català encapçalat per Carles Puigdemont es va gastar, com a mínim, 502.639 euros en publicitat als mitjans de comunicació vinculada amb el referèndum unilateral de l’1-O, segons assenyala la Guàrdia Civil en un informe, que destaca la dificultat d’obtenir una xifra fiable per les «argúcies» de la Generalitat. Per aquesta raó, l’institut armat considera que s’han d’auditar els comptes.
I és que en el procés que instrueix el Jutjat d’Instrucció número 13 de Barcelona sobre l’organització de la consulta s’ha incorporat un contracte del Departament de Presidència amb una empresa de publicitat sobre l’adjudicació de serveis per un valor de dos milions d’euros. La Guàrdia Civil ha efectuat una anàlisi dels diners presumptament malversats per finançar la consulta il·legal pel que fa a la publicitat als mitjans de comunicació. Els agents obtenen la quantitat total de la suma de dues partides, la primera d’elles, els 277.804 euros que es van gastar per difondre en alguns mitjans l’anunci «Vas néixer amb la capacitat de decidir. ¿Hi renunciaràs?» Així animaven al vot, que es va sufragar amb càrrec al pressupost del contracte programa que la Generalitat té amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).
L’opacitat manifesta
Notícies relacionadesA aquesta suma hi afegeix 224.835 euros més gastats en la campanya sí o no?, dirigida a promoure la inscripció en un registre dels catalans residents a l’estranger i a instar-los a votar l’1-O. Les dues quantitats van ser pagades per Presidència. No obstant, l’informe destaca que és difícil obtenir xifres totals fiables donades l’«opacitat» i les «argúcies» usades pel Govern català per impedir-ho. Per determinar-les amb exactitud, considera necessari fer una auditoria als comptes de la Generalitat per part de la Intervenció General de l’Estat o el Tribunal de Comptes. La Guàrdia Civil tampoc descarta que l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) i Òmnium hagin pagat algunes despeses relacionades amb el referèndum unilateral gràcies a les subvencions públiques que, segons sostè l'informe policial, reben.
En el cas de l’anunci animant a votar, en què es mostraven unes vies de tren i que es va començar a difondre el 4 de setembre del 2017, l’informe destaca que la tècnica que es va fer servir per ocultar-lo va ser la tramitació d’un contracte d’urgència. La publicitat es va emetre a TV-3 i en diversos mitjans de premsa i es va realitzar una campanya d’enganxada de cartells, i d’aquí resulta la quantitat que estima l’informe. L’altre anunci amb l’eslògan ¿sí o no? sobre un mapa de Catalunya es va difondre per internet i també a través de la premsa escrita, encara que hi va haver diaris que es van negar a publicar-lo per ser inconstitucional.
- El Mundo Today | Cada cop més catalans caminen de matinada per carrerons foscos per poder sortir a 'Crims'
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Final d’un pontificat Un conclave amb molts 'papables', però sense candidat clar
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- En la Pasqua de Francesc: pare, germà, amic… i profeta de l’Evangeli
- Al Senat Puente nega que la baixa execució pressupostària a Catalunya es degui a "la falta de voluntat política"
- Judici crucial Els Estats Units demanen la desintegració de Google per acabar amb el monopoli
- MACROECONOMIA L’FMI revisa a l’alça la previsió de creixement d’Espanya el 2025 fins al 2,5% malgrat els aranzels i la incertesa global
- Inauguració Neix Casa Abacus amb la voluntat de ser útil «a la cultura, a la societat, a Barcelona, el país i la llengua»