El Suprem veu "altament improbable" l'excarceració de Junqueras
Fonts del tribunal addueixen escassos precedents en l'apel·lació contra mesures cautelars
Els jutges consideren "alienes a l'estricta funció jurisdiccional" les possibles conseqüències polítiques
Dijous que ve se celebra la vista del recurs d’apel·lació interposat pels advocats d’Oriol Junqueras contra la interlocutòria del jutge del Tribunal Suprem (TS) Pablo Llarena del 4 desembre passat, que va acordar mantenir l’ingrés a la presó provisional incondicional del vicepresident del Govern cessat. Fonts de la Sala Segona consideren «altament improbable» que es revoqui o modifiqui aquesta decisió, i subratllen que hi ha escassos precedents de revocació en casos d’apel·lacions contra mesures cautelars.
La Sala d’apel·lació està integrada per Alberto Jorge Barreiro, un magistrat progressista pertanyent a Jutges per a la Democràcia; Miguel Colmenero, que la presidirà, ponent al seu dia de la sentència de l’11-M i que en l’actualitat redacta la del recurs contra la sentència de l’Audiència Nacional sobre les targetes black, i Francisco Monterde Ferrer, que va ser vocal del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) i líder de l’Associació Professional de la Magistratura.
La Sala d’apel·lació ha accedit excepcionalment i prèvia sol·licitud de la representació de l’imputat que a la vista de l’apel·lació comparegui Junqueras, que així estarà present quan els seus lletrats i el ministeri fiscal formulin les seves al·legacions. No es descarta que el president de la Sala pugui preguntar a l’investigat si vol afegir algun argument als exposats pels seus advocats.
La Sala vol ser extraordinàriament escrupolosa perquè no hi hagi fissures processals que puguin ser adduïdes com a infraccions al dret de defensa davant la justícia europea. En tot cas, no es tracta d’una nova compareixença de l’imputat, sinó d’una vista perquè els seus lletrats rebatin els arguments de Llarena –especialment el risc de reiteració delictiva que aquell va considerar versemblant per mantenir-lo a la presó– i aconseguir una revocació de la mesura.
CONSEQÜÈNCIES POLÍTIQUES / Fonts de la Sala consideren «altament improbable» l’excarceració de Junqueras, i recorden que Llarena és instructor, però només en aquesta causa especial, ja que forma part de la plantilla dels 15 magistrats de la Sala Segona. Aquestes mateixes fonts addueixen escassíssims precedents de revocació en apel·lació de mesures cautelars, per la qual cosa el que és probable és que l’exvicepresident no surti, de moment, de la presó, amb les conseqüències polítiques que això comporta i que els magistrats coneixen però que «són alienes a l’estricta funció jurisdiccional».
Si la Sala confirma la interlocutòria de presó incondicional, Junqueras no estaria físicament present en el procés de constitució de la Mesa del Parlament i tràmits posteriors, encara que els precedents judicials abonen la seva presència en un eventual debat d’investidura. En tot cas, les fonts del Suprem puntualitzen que «sempre hi ha marge per a la sorpresa».
Tribunal Suprem Oriol Junqueras Independència de Catalunya Pablo Llarena Polítics catalans presos Declaració unilateral d'independència (DUI)
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- Polèmica en l’enterrament del Pontífex Un cardenal acusat d’encobrir delictes de pederàstia participarà en el ritu del tancament del taüt del Papa
- INTOXICACIÓ El glop d’‘aigua’ que gairebé mata un home a Vigo: «En segons vaig notar que em cremava viu per dins»
- Diligències obertes Barcelona aprova la reforma de la Masia del Barça malgrat la investigació de la Fiscalia
- Troballa arqueològica Un vaixell del XV emergeix entre les obres d’un pàrquing a la Ciutadella
- Tipus d’interès Gonzalo Bernardos llança un important avís als espanyols: «Es patirà en l’economia»
- Criança El pediatre Carlos González, sobre el patiment dels fills amb els divorcis: "Sempre ho passen malament"
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- El Barça torna estomacat de Mònaco i amb la segona derrota
- Del cas Negreira a La Cartuja